Rabu, 30 April 2014

Makanan Halal, Selamat & Berkualiti

Bismillah.

Alhamdulillah! Dalam tempoh 2 bulan dan 2 minggu, saya berpeluang menimba pengalaman dan ilmu dalam skop bidang kerja yang berbeza daripada sebelum ini. Dengan izin-Nya, saya diterima untuk turut serta dalam kumpulan audit keselamatan dan kualiti makanan di Jabatan Kesihatan Negeri Kedah.

Alhamdulillah! Dengan izin-Nya, saya telah berdaftar sebagai pelajar doktor falsafah di Universiti Sains Malaysia. Impiannya untuk meneroka lebih luas tentang makanan halal baru di 'pintu masuk'. Permulaan untuk mengemukaan cadangan penyelidikan masih kabur. Namun, dengan peluang yang tersedia dalam bidang audit keselamatan dan kualiti makanan ini, insyaAllah diharap ia mampu memberi pencerahan.

Sedikit perkongsian untuk semua mengenai pengalaman dalam bidang audit keselamatan dan kualiti makanan. 

Sistem jaminan kualiti dan keselamatan makanan yang difokuskan semasa bertugas di JKN ialah Makanan Selamat Tanggungjawab Industri atau MeSTI. Sepanjang tempoh perkhidmatan kontrak ini, saya berjaya melawati hampir 26 industri makanan untuk diberi bimbingan dan melakukan audit terhadap premis yang menjalankan pemprosesan makanan. 

Pada asasnya, sistem jaminan MeSTI merupakan satu rumusan ringkas yang memenuhi keperluan wajib Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985. Sistem jaminan ini mempunyai sekurang-kuranya dua bahagian khusus. Pertama, bahagian infrastruktur premis dan kedua, program jaminan keselamatan makanan. 

Dalam industri penghasilan makanan, keperluan untuk mematuhi peraturan dan undang-undang kualiti dan keselamatan makanan adalah wajib berdasarkan kepada panduan-panduan yang telah ditetapkan. Apabila mengalami sendiri secara 'turun lapangan', saya merasakan tugasan sebagai juru audit kualiti dan keselamatan makanan ini bukanlah satu tugasan yang mudah. Lebih-lebih lagi ketika mana terpaksa berurusan dengan masyarakat setempat.

Secara amnya, semua orang terlibat secara langsung dalam hal-hal kualiti dan keselamatan makanan. Aktiviti penghasilan makanan dibahagikan kepada tiga peringkat. Pertama, peringkat dapur rumah. Kedua, peringkat kantin, restoran atau gerai makanan, dan ketiga peringkat industri pemprosesan makanan. Di antara ketiga-tiga peringkat ini, manusia beraktiviti secara rantaian sama ada menjadi pengusaha atau pengguna.

Dengan hal yang demikian, pemerhatian yang dilakukan sebagai juru audit ini tidak terhad kepada lokasi-lokasi yang di'tanda' sebagai industri yang memohon sijil kelayakan kualiti dan keselamatan makanan. Malah, pemerhatian itu diluaskan kepada keseluruhan aspek. Kenapa saya mengatakan demikian? Apabila aktiviti pemerhatian dan pemeriksaan hanya dihadkan kepada lokasi yang dinilai, tidak mustahil kerja-kerja kualiti, kebersihan dan keselamatan makanan yang sebenarnya adalah rutin bagi setiap individu menjadi sukar untuk dilaksanakan.

Perkara inilah yang menjadi kesulitan bagi saya sewaktu menjadi juru audit kualiti dan keselamatan makanan. Dalam melakukan audit, saya perlu mempertimbangkan perkara-perkara yang menjadi integriti sebagai seorang juru audit. Tidak boleh bias dan tidak boleh ambil mudah dengan perkara-perkara yang boleh menyumbang kepada isu kualiti dan keselamatan makanan. Selain itu, sebagai juru audit juga perlu mendengar hal-hal yang menjadi masalah bagi pihak industri untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan. Kebanyakkan industri yang memohon untuk kelayakan sijil kualiti dan keselamatan makanan ini terdiri daripada industri kecil dan sederhana dan banyak diwakili oleh industri-industri milik Melayu-Bumiputera. Selain daripada perkara sukar yang menjadi cabaran bagi saya, ada juga situasi-situasi yang menyeronokan dan dilihat lebih mudah melaksanakan tugasan audit apabila pihak industri sangat mementingkan soal kualiti, keselamatan dan kebersihan produk dan premis mereka. Syabas saya ucapkan!

Biarpun jangka waktu yang diberikan adalah terlalu singkat untuk saya menimba pengalaman menjadi juru audit yang berpengalaman dan pakar, namun saya yakin pengalaman ini sebenarnya membuka ruang kepada diri saya untuk melanjutkan perbincangannya dalam kajian tesis nanti. InsyaAllah.



Tiada ulasan:

AKU & IIUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dah lama aku tak luangkan masa untuk coretkan sesuatu di sini. Ruangan ini dulunya ...