Tuesday, July 23, 2013

Imbasan Sejarah Bukan Dongengan

_Lelah dengan penyakit hati_

Cik Lin termenung. Apa yang tak kena dengan kehidupan manusia sekarang?

Sewaktu dunia digemparkan dengan bencana alam tsunami susulan daripada gempa bumi yang melanda bumi Jepun, ia menjadi isu hangat di antara rakan-rakan sepejabat Cik Lin. Senyap seketika gosip industri hiburan. Peristiwa ini mengingatkan kami akan bencana yang sama melanda bumi Acheh. Utara Malaysia juga terkena tempiasnya. Masing-masing menyuarakan rasa gerun. Manakan tidak. Pejabat Cik Lin beroperasi di bangunan mengapai awan. Tentu sekali ia mengerikan.

Satu hari, Cik Lin ikut teman Cik Lin meronda kawasan sekitar bandar untuk mencari rumah sewa. Kawasan tepi pantai adalah kawasan yang baru dan pesat dibangunkan. Jadi, peluang mudah untuk mendapatkan rumah yang berpatutan harganya serta kemudahan adalah di kawasan sekitar tepi pantai.

'Tak nak lah saya rumah tepi pantai. Nanti ada tsunami, ke mana saya nak lari?'

Itu antara alasan yang diberikan dengan kata tidak setuju. Cik Lin terdiam dan berfikir.

Satu hari yang lain, Cik Lin beramah mesra dengan pelajar-pelajar praktikal di pejabat Cik Lin. Isunya tentang tsunami.

'Takutlah Cik Lin. Kalau tsunami datang, tak tahu kan nak lari mana!?'

'Buat apa nak takut, kita kan di atas awan. Boleh selamatlah.'

'Tak yakin juga Cik Lin, buatnya ombak tu datang tinggi, runtuh ke bangunan ni. Kat mana kita nak pergi selamatkan diri?'

Cik Lin terdiam. Kenapa mesti takut kerana Allah SWT kan ada? Monolog Cik Lin tanpa ada penjelasan yang jitu.

********

Babak yang di atas adalah salah satu adegan yang barangkali ada 'dimainkan di pentas' hidup masyarakat sekarang. Tentu sekali khusus buat masyarakat Muslim. Mari kita berfikir sejenak. Tatkala, kita yakin Allah SWT itu wujud dan Maha Berkuasa, kita masih bimbang tentang hidup dan mati yang hanya dimainkan oleh imaginasi manusia. Makin dibayangkan, makin jauh keyakinan kebergantungan hidup manusia kepada Sang Penciptanya. Bimbang kalau-kalau bayangan itu hanya dilayarkan oleh Sang Penghasut laknatullah. Mohon perlindungan Allah SWT.

Segala peristiwa alam sama ada baik atau buruk, Allah SWT jua lah yang Maha Perancang. Jadi, kenapa setiap bencana yang berlaku, manusia masih memikirkan asbab musabab kegagalan alam berlangsung dengan sempurna dan semula jadi? Bukti sainstifiklah yang menjadi alasan untuk manusia kembali tenang seusai sudah bencana berlalu. Kenapa pula tidak dipanjangkan terus kepada Kehendak Penguasa Alam? Bukankah kita orang Islam, manusia yang memegang Tauhid; Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah SWT?

Kehidupan masyarakat sekarang sering diasak dengan kebergantungan kesahihan bukti sainstifik. Gempa bumi, tanah runtuh, tsunami dan sebagainya adalah disebabkan kegagalan alam semula jadi berlangsung dengan sebaiknya. Di akhirnya, faktor yang dikesan untuk menyelamatkan bumi daripada terus tua dimamah usia adalah berpunca daripada manusia yang rakus. Saat inilah masing-masing menuding ke arah pihak lawan. Sementara diri, sama ada berkempen memberi kesedaran moral atau terus menggembar-gemburkan isu hingga ke serata dunia.

Inilah yang dinamakan penyakit hati. Tiada sekelumit rasa sesal dan gerun akan amaran Allah SWT, kerana hati telah dialpakan dengan keenakkan hidup. Jiwa kosong tanpa diisi dengan cahaya ilmu. Setiap sudut kehidupan manusia pula disogokkan dengan cerita dogengan manusia yang mengasyikkan dan mengagumkan. Di penghujung cerita, pasti ada yang tersedar bahawa itu adalah tidak logik sama sekali. Sci-fic, action, animation, fantasy, historical, thriller; semuanya adalah rekaan mereka untuk memisahkan kepercayaan umat Islam tentang kesahihan sejarah Islam terdahulu. Biarlah hasil layar itu dicop sebagai 'tidak logik', asalkan tujuan mengasingkan kepercayaan kisah-kisah sejarah Islam dalam jiwa umatnya berhasil satu hari nanti.

Siang bagai hari, terang bagai bulan. Perkara ini telah ternyata kebenarannya.

Allah SWT telah merakamkan kisah-kisah sejarah Islam yang telah dilalui oleh umat manusia terdahulu dalam al-Qur'an untuk panduan umat manusia sekarang. Tidak syak lagi, kenapa hati manusia itu tidak takut apabila amaran bencana alam didatangkan oleh Allah SWT untuk mengingatkan hati manusia yang sentiasa lupa? Kerana fenomena 'tidak logik' yang disampaikan oleh rekaan dongeng telah menguasai jiwa manusia. Lantas, kesah asal lagi sahih yang disampaikan dalam al-Qur'an tidak dapat lagi dibezakan. Sebut saja kisah sejarah pada zaman Nabi Allah SWT yang 25 teragong, pasti telah ditonton dalam versi pelbagai genre ciptaan musuh Allah SWT yang akhirnya membuahkan persepsi 'tidak logik'. Kisah Nabi Adam as yang diturunkan dari syurga ke bumi, kisah Nabi Nuh as dengan bahteranya diselamatkan Allah SWT daripada banjir besar, kaum Nabi Lut as yang Allah SWT musnahkan dengan ribut taufan dan gempa bumi, dan kisah Nabi Musa as bersama kaum Bani Israel berdepan dengan fir'aun yang kejam. Tidak kurang juga kisah-kisah Nabi Allah SWT yang diputarbelitkan fakta sehingga ajaran Tauhid telah terpesong; Nabi Daud as, Nabi Isa as dan sebagainy.


Takutkan kematian tapi diri masih jauh dengan Allah SWT masih melakukan maksiat tanpa ada sesal dan taubat, ini adalah penunjuk kepada sumber rujukan kita. Sejarah Islam dalam al-Qur'an atau kisah manusia dalam sejarah dongeng. Takutkan kematian itu hanya dimainkan imaginasi bersumberkan dongengan 'tidak logik' tidak lagi menjadikan akidah sebagai tunjang yang kukuh.

Mengelak tanpa ilmu, pasti buntu ditengah jalan dan soalan 'kenapa?' pasti muncul. Sebaliknya menyelesaikan dengan ilmu, insyaAllah itu adalah bekalan untuk terus berhadapan dengan pelbagai perancangan Allah SWT sehingga kita dipertemukan dengan-Nya.

Wallahu'alam.


(Tazkirah Ramadhan)
Lima daripada nasihat Imam Al-Ghazali yang berbunyi;
  1. Jika berjumpa dengan yang lebih muda, ingatlah mereka itu lebih mulia daripada kita, kerana mereka belum banyak melakukan dosa daripada kita.
  2. Jika bertemu dengan yang lebih tua, ingatlah bahawa mereka adalah lebih mulia daripada kita, kerana mereka sudah lama beribadat.
  3. Jika berjumpa dengan orang 'alim, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana lebih banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.
  4. Jika melihat orang jahil, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana mereka membuat dosa kerana kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.
  5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia kan insaf dan bertaubat atas kesalahannya, dan kita belum tentu digerakkan hati oleh Allah SWT untuk sentiasa bertaubat.

Monday, July 8, 2013

Salam Ramadhan Kareem


Assalamualaikum wrt.

Dengan berganjaknya waktu melangkah menghampiri bulan yang mulia, bulan yang sentiasa dipelihara Allah SWT saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak. Moga kesempatan merasai sekali lagi nikmat Ramadhan 1434H kita takkan lepaskan peluang untuk bersihkan jiwa bagi menempuh kelangsungan hidup pada bulan-bulan akan datang, insyaAllah.

Salam Ramadhan al-Mubarak dari saya sekeluarga. Mohon ampun dan maaf atas kekhilafan diri.

'SEMOGA BERJAYA'

NoraDahlal
Pendang,Kedah

Tuesday, July 2, 2013

[Piawaian Halal MS1500:2009] Kekangan Dalam Pengurusan Kualiti Makanan Halal

[Malaysian Standard MS1500:2009] Constraints in the management of halal food quality

Nilai eksport dalam sektor industri makanan halal yang berjumlah RM 33 bilion pada tahun 2012 telah menunjukkan perkembangan yang amat membanggakan negara. Malaysia sebagai negara peneraju industri makanan halal akan terus mepertingkatkan usahasaing bagi menjana peluang ekonomi negara di samping merealisasikan aspirasi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab halal antarabangsa. Impian ini dilihat berpotensi tinggi untuk direalisasikan berdasarkan kedudukan Malaysia yang berwibawa sebagai sebuah negara Islam yang progresif, sederhana dan dinamik.

Salah satu usaha penjanaan peluang industri makanan halal adalah melalui pengurusan kualiti Islam yang dapat memastikan kehalalan produk makanan serta perkhidmatan makanan halal. Dengan itu, piawaian halal Malaysia MS1500:2009 - Garis Panduan Asas bagi Pengeluaran, Penyediaan, Pengawalan dan Penyimpanan Makanan Halal merupakan salah satu inisatif Kerajaan Malaysia yang telah dirangka dan dibina melalui Institut Penyelidikan dan Perindustrian Malaysia (SIRIM). Kandungannya adalah lebih komprehensif serta mematuhi standard keselamatan antarabangsa iaitu Hazard Critical Control Point (HACCP). Piawaian ini juga merangkumi pematuhan piawaian Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan Amalan Kebersihan Baik (GHP) serta menjadikan hukum Syarak sebagai panduan utama piawaian. Apabila piawaian halal MS1500:2009 dikatakan telah menepati atau patuh syariah yang berkonsepkan halal dengan merujuk kepada undang-undang Islam, maka komponen klausa yang terkandung dapat membantu pengusaha makanan dalam mengawal dan menguruskan kualiti, keselamatan serta kesucian makanan yang dihasilkan.

Seiring dengan perkembangan positif ini, piawaian halal MS1500:2009 telah menjadi dokumen rujukan rasmi dalam proses pensijilan halal di Malaysia. Piawaian MS1500:2009 terus mendapat sambutan dalam industri makanan halal sehingga di peringkat global malah di negara bukan Islam juga. Namun begitu, sehingga kini terdapat beberapa isu yang dikaitkan dengan jaminan kualiti halal masih lagi kedengaran di ruang media elektronik dan masih lagi kelihatan di helaian media cetak. Kenapa dan bagaimana perkara ini berlaku?

Merujuk kepada beberapa pembacaan dan penelitian penulis, terdapat empat isu yang dilihat telah menyumbang kepada kekangan pengurusan kualiti halal melalui penggunaan piawaian halal MS1500:2009 . Penulis yakin terdapat banyak lagi faktor yang menjadi kekangan dalam pelaksanaan pengurusan kualiti makanan halal. Apa yang dibincangkan dalam ruangan ini hanyalah sebahagian. Penelitian dan pengkajian berterusan harus dilaksanakan bagi menyumbang kepada pemantapan pembangunan industri makanan halal.

Pertama, isu integriti halal dalam operasi pengeluaran makanan. Secara komprehensifnya, perkara seperti ini perlu diambil perhatian dari keseluruhan aspek jaringan bekalan makanan halal iaitu dari ladang hingga ke meja makan (farm-to-fork). Hal ini termasuklah individu yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Kenapa penglibatan individu atau dinamakan sebagai pekerja, pengusaha atau pengurus juga dikaitkan dalam soal ini? Perkara ini jelas terbukti dengan perkaitannya dalam isu kedua ini. Isu tersebut telah dibincangkan dalam kajian Soong (2007). Kebanyakkan pengusaha makanan tidak lagi mengamalkan piawaian kualiti makanan halal yang ditetapkan oleh MS1500:2009 setelah produk mereka memperoleh pengiktirafan halal dari JAKIM. Sekiranya piawaian halal MS1500:2009 telah lengkap dan menyeluruh, apa akan jadi pada status makanan yang dihasilkan tersebut?

Ironinya, pelbagai pihak baik dari pihak kerajaan mahupun organisasi bukan kerajaan acapkali mencari ikhtiar untuk mempertingkatkan kesedaran umum tentang betapa pentingnya konsep halal khususnya dalam diet pemakanan Islam. Halal tidak sekadar digunakan sebagai 'market tools' semata-mata. Ia didalami dengan konsep halal sebagai fardhu atau kewajiban bagi umat Islam serta menjadi cara hidup Islam yang diambilkira dosa dan pahalanya. 
Usaha seperti ini dilihat terbatas pada penilaian fizikal iaitu kepentingan penggunaan logo halal yang memberi simbol jaminan kepada kehalalan produk makanan. Ia tidak melihat kepada keutuhan penggunaan rujukan piawaian halal MS1500:2009 ini dari perspektif Islam kerana dokumen inilah yang menjadi panduan produk makanan itu dinilai sebelum diiktiraf kehalalannya. Hasil penelitian, banyak penemuan kajian lepas juga telah membuktikan bahawa kesedaran serta keyakinan terhadap konsep halal sentiasa diambil perhatian (Asyraf Ab. Rahman, Wan Ibrahim Wan Ahmad, Mohd Yusoff Mohamad, & Zainab Ismail, 2011; Mohd Rodzi, 2010; Rezai, Zainalabidin Mohamed, & Mad Nasir Shamsudin, 2012; Suzila Shaharudin, 2011).

Selain itu, bagi isu ketiga adalah dari aspek kehalalan bahan mentah atau bahan tambahan makanan. Sepanjang  aktiviti pemprosesan makanan, sumber asas makanan seperti bahan tambah makanan merupakan bahan utama yang akan digunakan. Bahan tambah ini bukan sahaja berfungsi dalam membantu memelihara jangka hayat dan menambah nilai nutrisi makanan tersebut, malah bahan ini yang akan memberikan status makanan yang dihasilkan sama ada halal, haram atau syubhah. 

Berkait dengan isu integriti yang dibincangkan awal tadi, usaha mendapatkan dan memastikan bahan mentah yang digunakan adalah dijamin kehalalannya merupakan cabaran utama bagi pengusaha dan pengguna makanan (Parveen Jamal, 2011/2012). Kekangan seperti ini menjadi salah satu faktor kesulitan dalam mengekalkan konsep halal di sepanjang pemprosesan makanan biarpun tanpa pemantauan pihak berkuasa. Perkara ini juga menunjukkan bahawa tanggungjawab tersebut terletak kepada setiap individu pekerja, bukanlah semata-mata diserahkan pada pihak berkuasa sahaja. 

Apabila diteliti, sekiranya perkara seperti ini tidak diberi tumpuan penting atau dalam kata operasinya disebut sebagai; ‘critital control point’ tidak diendahkan, maka perkara ini juga tidak mustahil boleh menimbulkan keraguan kepada pengguna Islam. Lebih merumitkan lagi dalam era teknologi tinggi kini. Sumbangan teknologi dalam perkembangan penyelidikan saintifik bidang makanan halal memberi kemudahan kepada umum untuk mengakses maklumat dengan mudah dan cepat. Ia telah memberi impak negatif terhadap keyakinan pengguna dalam pemilihan produk berdasarkan logo dan sijil halal. Akhirnya, situasi ini tidak lagi menjadikan logo dan sijil halal sebagai kebergantungan utama terhadap jaminan kualiti makanan halal tersebut.

Implikasi dari keseluruhan isu ini akhirnya menjadikan kedudukan piawaian halal MS1500:2009 yang menjadi rujukan rasmi bagi proses pensijilan halal mungkin boleh dipersoalkan. Dimanakah lompangnya? Pada pembuat dasar, atau pengamal dasar tersebut?

Pertambahan jumlah masyarakat Islam dunia dan peningkatan kesedaran umum tentang jaminan kualiti makanan halal telah menyumbang kepada perkembangan positif terhadap pengurusan kualiti makanan halal melalui piawaian halal MS1500:2009. Pengurusan kualiti makanan halal ini dilihat semakin mencabar apabila penguasaan industri makanan halal makin menjadi tumpuan bagi pengusaha dari kalangan bukan Islam. Setiap perusahaan yang terlibat dalam pengeluaran makanan kini makin menunjukkan minat untuk menguruskan kualiti makanan halal khususnya pengusaha bukan Islam biarpun permohonan halal adalah secara sukarela. Di penghujungnya, pengiktirafan produk makanan yang diuruskan berpandukan piawaian halal MS1500:2009 menjadi nilai kormersil yang begitu penting dan tinggi sehingga mengatasi sempadan bangsa, agama dan negara.

Namun begitu, konsep Islam yang membawa rahmat kepada sekalian alam menunjukkan, perkembangan positif dalam dunia industri makanan halal tidak terbatas kepada pemilik atau pengusaha Islam sahaja. Ia dikongsikan bersama bagi menampong keperluan ummah di samping memperkenalkan syariah Islam kepada pengusaha dan penguna bukan Islam. Namun begitu, tanggungjawab untuk mengukuhkan pengurusan kualiti makanan halal ini tetap digalas oleh masyarakat Islam itu sendiri. Golongon inilah yang perlu menjadi rujukan dan panduan utama miskipun tidak bergelak pengurus atau pemilik perusahaan makanan halal. Keadaan ini menunjukkan pengurusan kualiti halal tidak dilaksanakan semata-mata untuk merebut peluang meraih tumpuan kuasa pembeli yang kini mementingkan kualiti halal. Ia juga tidak seharusnya menjadikan piawaian halal MS1500:2009 semata-mata sebagai rujukan praktikal sahaja. Malah, penelitian dan penglibatan langsung pengusaha atau pekerja Islam juga membantu dalam memahamkan kesemua bentuk praktikal yang terkandung dalam piawaian ini. Dengan itu, pengamalan pengurusan kualiti halal yang beserta dengan roh syariat dilihat dapat membantu mengelak daripada berlakukan ketidaktelusan dalam pengurusan. 

Jadi sekiranya piawaian halal digunakan semata-mata untuk mendapatkan pengiktirafan halal dalam meningkatkan pasaran produk sepertimana yang dimaksudkan dalam isu yang keempat tadi, bagaimanakah pula status makanan yang dihasilkan itu dari perspektif Islam keseluruhannya? Bagi menjawab keempat-empat isu yang telah dibincangkan dalam ruangan ini serta dapat menampong sebarang lompang serta memenuhi konsep halal yang benar-benar patuh syariah, penelitian dan pengkajian khusus ke atas isi kandungan piawaian halal MS1500:2009 dari perspetif Islam adalah sangat dituntut. Ia dilihat lebih bermakna dan bermanfaat sekiranya menghadirkan roh syariat Islam dalam melaksanakan konsep halal dalam mengurusan pembangunan industri makanan halal. Piawaian halal MS1500:2009 masih belum dapat meyakinkan tahap keberkesanannya jika pengurusan kualitinya hanya mengunakan panduan praktikal yang termaktub didalamnya dan menggunakan penilai fizikal semata-mata.

Wallahu'alam.




Rujukan:

Soong, S. F. (2007). Managing halal quality in food service industry. Master, University of Nevada Las Vegas Singapore. Tidak diterbitkan.
SIRIM. (2009). Makanan halal: Pengeluaran, penyediaan, pengendalian dan penyimpanan - Garis panduan umum (Semakan kedua). Shah Alam, Selangor: SIRIM Berhad.
Mohd Rodzi, S. (2010). Persepsi Pelajar Fakulti Pendidikan Terhadap Makanan Berlogo Halal. Diakses pada 21 Mac 2012, dari http://eprints.utm.my/10689/1 /Persepsi_Pelajar_Fakulti_Pendidikan_Terhadap_Makanan_Berlogo_Halal.pdf
Suzila Shaharudin. (2011). Persepsi guru pelatih terhadap perkembangan industri makanan halal dalam membangunkan modal insan. Tesis yang diserahkan kepada Universiti Teknologi Malaysia; Tidak diterbitkan.  
Golnaz Rezai, Zainalabidin Mohamed, & Mad Nasir Shamsudin. (2012). Non-Muslim consumers' understanding of Halal principles in Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 3(1), 35-46.
Parveen Jamal (2011/2012). The Islamic perspective of the halal chocolates. Halal Page: The official directory for halal industry 2011/2012



PERJALANAN PHD MENJADIKAN AKU SEORANG INSAN

Tanggal 10 Ogos yang lalu, saya menjalani peringkat terakhir pengajian PhD saya iaitu viva-voce . Gementarnya hanya Tuhan saja yang tahu. D...