Tuesday, July 23, 2013

Imbasan Sejarah Bukan Dongengan

_Lelah dengan penyakit hati_

Cik Lin termenung. Apa yang tak kena dengan kehidupan manusia sekarang?

Sewaktu dunia digemparkan dengan bencana alam tsunami susulan daripada gempa bumi yang melanda bumi Jepun, ia menjadi isu hangat di antara rakan-rakan sepejabat Cik Lin. Senyap seketika gosip industri hiburan. Peristiwa ini mengingatkan kami akan bencana yang sama melanda bumi Acheh. Utara Malaysia juga terkena tempiasnya. Masing-masing menyuarakan rasa gerun. Manakan tidak. Pejabat Cik Lin beroperasi di bangunan mengapai awan. Tentu sekali ia mengerikan.

Satu hari, Cik Lin ikut teman Cik Lin meronda kawasan sekitar bandar untuk mencari rumah sewa. Kawasan tepi pantai adalah kawasan yang baru dan pesat dibangunkan. Jadi, peluang mudah untuk mendapatkan rumah yang berpatutan harganya serta kemudahan adalah di kawasan sekitar tepi pantai.

'Tak nak lah saya rumah tepi pantai. Nanti ada tsunami, ke mana saya nak lari?'

Itu antara alasan yang diberikan dengan kata tidak setuju. Cik Lin terdiam dan berfikir.

Satu hari yang lain, Cik Lin beramah mesra dengan pelajar-pelajar praktikal di pejabat Cik Lin. Isunya tentang tsunami.

'Takutlah Cik Lin. Kalau tsunami datang, tak tahu kan nak lari mana!?'

'Buat apa nak takut, kita kan di atas awan. Boleh selamatlah.'

'Tak yakin juga Cik Lin, buatnya ombak tu datang tinggi, runtuh ke bangunan ni. Kat mana kita nak pergi selamatkan diri?'

Cik Lin terdiam. Kenapa mesti takut kerana Allah SWT kan ada? Monolog Cik Lin tanpa ada penjelasan yang jitu.

********

Babak yang di atas adalah salah satu adegan yang barangkali ada 'dimainkan di pentas' hidup masyarakat sekarang. Tentu sekali khusus buat masyarakat Muslim. Mari kita berfikir sejenak. Tatkala, kita yakin Allah SWT itu wujud dan Maha Berkuasa, kita masih bimbang tentang hidup dan mati yang hanya dimainkan oleh imaginasi manusia. Makin dibayangkan, makin jauh keyakinan kebergantungan hidup manusia kepada Sang Penciptanya. Bimbang kalau-kalau bayangan itu hanya dilayarkan oleh Sang Penghasut laknatullah. Mohon perlindungan Allah SWT.

Segala peristiwa alam sama ada baik atau buruk, Allah SWT jua lah yang Maha Perancang. Jadi, kenapa setiap bencana yang berlaku, manusia masih memikirkan asbab musabab kegagalan alam berlangsung dengan sempurna dan semula jadi? Bukti sainstifiklah yang menjadi alasan untuk manusia kembali tenang seusai sudah bencana berlalu. Kenapa pula tidak dipanjangkan terus kepada Kehendak Penguasa Alam? Bukankah kita orang Islam, manusia yang memegang Tauhid; Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah SWT?

Kehidupan masyarakat sekarang sering diasak dengan kebergantungan kesahihan bukti sainstifik. Gempa bumi, tanah runtuh, tsunami dan sebagainya adalah disebabkan kegagalan alam semula jadi berlangsung dengan sebaiknya. Di akhirnya, faktor yang dikesan untuk menyelamatkan bumi daripada terus tua dimamah usia adalah berpunca daripada manusia yang rakus. Saat inilah masing-masing menuding ke arah pihak lawan. Sementara diri, sama ada berkempen memberi kesedaran moral atau terus menggembar-gemburkan isu hingga ke serata dunia.

Inilah yang dinamakan penyakit hati. Tiada sekelumit rasa sesal dan gerun akan amaran Allah SWT, kerana hati telah dialpakan dengan keenakkan hidup. Jiwa kosong tanpa diisi dengan cahaya ilmu. Setiap sudut kehidupan manusia pula disogokkan dengan cerita dogengan manusia yang mengasyikkan dan mengagumkan. Di penghujung cerita, pasti ada yang tersedar bahawa itu adalah tidak logik sama sekali. Sci-fic, action, animation, fantasy, historical, thriller; semuanya adalah rekaan mereka untuk memisahkan kepercayaan umat Islam tentang kesahihan sejarah Islam terdahulu. Biarlah hasil layar itu dicop sebagai 'tidak logik', asalkan tujuan mengasingkan kepercayaan kisah-kisah sejarah Islam dalam jiwa umatnya berhasil satu hari nanti.

Siang bagai hari, terang bagai bulan. Perkara ini telah ternyata kebenarannya.

Allah SWT telah merakamkan kisah-kisah sejarah Islam yang telah dilalui oleh umat manusia terdahulu dalam al-Qur'an untuk panduan umat manusia sekarang. Tidak syak lagi, kenapa hati manusia itu tidak takut apabila amaran bencana alam didatangkan oleh Allah SWT untuk mengingatkan hati manusia yang sentiasa lupa? Kerana fenomena 'tidak logik' yang disampaikan oleh rekaan dongeng telah menguasai jiwa manusia. Lantas, kesah asal lagi sahih yang disampaikan dalam al-Qur'an tidak dapat lagi dibezakan. Sebut saja kisah sejarah pada zaman Nabi Allah SWT yang 25 teragong, pasti telah ditonton dalam versi pelbagai genre ciptaan musuh Allah SWT yang akhirnya membuahkan persepsi 'tidak logik'. Kisah Nabi Adam as yang diturunkan dari syurga ke bumi, kisah Nabi Nuh as dengan bahteranya diselamatkan Allah SWT daripada banjir besar, kaum Nabi Lut as yang Allah SWT musnahkan dengan ribut taufan dan gempa bumi, dan kisah Nabi Musa as bersama kaum Bani Israel berdepan dengan fir'aun yang kejam. Tidak kurang juga kisah-kisah Nabi Allah SWT yang diputarbelitkan fakta sehingga ajaran Tauhid telah terpesong; Nabi Daud as, Nabi Isa as dan sebagainy.


Takutkan kematian tapi diri masih jauh dengan Allah SWT masih melakukan maksiat tanpa ada sesal dan taubat, ini adalah penunjuk kepada sumber rujukan kita. Sejarah Islam dalam al-Qur'an atau kisah manusia dalam sejarah dongeng. Takutkan kematian itu hanya dimainkan imaginasi bersumberkan dongengan 'tidak logik' tidak lagi menjadikan akidah sebagai tunjang yang kukuh.

Mengelak tanpa ilmu, pasti buntu ditengah jalan dan soalan 'kenapa?' pasti muncul. Sebaliknya menyelesaikan dengan ilmu, insyaAllah itu adalah bekalan untuk terus berhadapan dengan pelbagai perancangan Allah SWT sehingga kita dipertemukan dengan-Nya.

Wallahu'alam.


(Tazkirah Ramadhan)
Lima daripada nasihat Imam Al-Ghazali yang berbunyi;
  1. Jika berjumpa dengan yang lebih muda, ingatlah mereka itu lebih mulia daripada kita, kerana mereka belum banyak melakukan dosa daripada kita.
  2. Jika bertemu dengan yang lebih tua, ingatlah bahawa mereka adalah lebih mulia daripada kita, kerana mereka sudah lama beribadat.
  3. Jika berjumpa dengan orang 'alim, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana lebih banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.
  4. Jika melihat orang jahil, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana mereka membuat dosa kerana kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.
  5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia kan insaf dan bertaubat atas kesalahannya, dan kita belum tentu digerakkan hati oleh Allah SWT untuk sentiasa bertaubat.

No comments:

PERJALANAN PHD MENJADIKAN AKU SEORANG INSAN

Tanggal 10 Ogos yang lalu, saya menjalani peringkat terakhir pengajian PhD saya iaitu viva-voce . Gementarnya hanya Tuhan saja yang tahu. D...