Selasa, 7 Jun 2022

APA YANG AKU KEHILANGAN ADALAH...

 Assalamualaikum wrt wbt

Hampir tiga bulan berlalu. Entry lepas aku buka dan ulang membacanya. Cuba memahami emosi dan kehendak jiwa aku ketika itu dan cuba mencari makna. Sekali lagi, aku cuba mencatat sesuatu yang barangkali menjadi manfaat buat diri ku kelak, dan mungkin untuk mereka yang sudi membaca. Moga Allah terus pandu hati kita untuk memahami ilmu ini dengan penuh rasa kehambaan. Allahu ya 'Alim.

Tika ini aku menikmati satu rasa yang indah. Bukan bererti hidup ini bebas ujian dan cabaran hidup. Bahkan cabaran itu makin menduga. Akan tetapi, apa yang aku alami sekarang adalah satu ilmu dan kefahaman tentang satu rasa - sesuatu yang aku kehilangan sebelum ini.

TENANG

Tenang yang membawa diri ini lebih memahami tentang hakikat kehidupan.

Tenang yang membawa diri ini lebih memahami tentang tujuan dan hikmah ujian dan cabaran hidup.

Tenang yang membawa aku kembali mengenal Tuhan ku dan mengenal diri ku hanyalah hamba. Tidak ada daya dan kuasa ku untuk aku mengatur jalan kehidupan ini mengikut kehendak ku. Kehendak ku ketika itu adalah membalikan semua ujian dan cabaran hidup ini, termasuk ujian rasa kehilangan itu dengan cara MENYALAHKAN atau mencari SALAH SIAPA?! Tentunya tenang hilang, yang ada cuma sakit.

Rasa sakit membuat diri aku terus hilang dan hilang, sehingga aku tiada pilihan lain melainkan terPAKSA memaksa diri untuk surrender. Surrender membuatkan aku belajar untuk 'akur' biarpun jiwa masih dan terus mengasak untuk menuntut keadilan dan kebenaran. Surrender membuatkan aku terus bertahan melawan rasa sakit untuk terus berada di titik NULL.

Jiwa yang memberontak hanya untuk menuntut kebenaran - adalah berpunca dari rasa EGO diri. EGO means - Edging GOD Out. Allahu akbar! Benar sekali. Makin aku berusaha untuk bertahan dan pertahankan, makin jauh rasa aku dengan Allah. Di sinilah punca kenapa aku tidak lagi merasa aku yang dulu, kenapa aku tidak lagi pandai menulis macam dulu. Bertahan dan pertahan dengan rasa sakit itu menjadikan kesakitan itu berganda. Apa yang terjadi adalah, kesakitan yang berganda itu telah membuatkan aku sudah tiada pilihan lain melainkan berhenti dan membebaskan semuanya. Tetap berada di titik NULL, surrender dengan Allah. Aku sangka aku berilmu dan aku cuba bertahan dan pertahankan atas alasan aku berILMU dan beramanah dengan ilmu, mashaAllah.. Allah telah mengajar ku untuk kembalikan semuanya pada NYA dan kembali tunduk sepenuhnya kepada Allah pemilik mutlak ILMU. Allah telah mengajar aku untuk tidak malu untuk bangun dan bertatih kembali. Moga dengan kebangkitan kali ini beserta rasa penuh tawaduk dan rasa hamba hingga akhir hayat.

Pada zahir, kebenaran itu jelas dan kebatilan itu kelihatan samar. Namun, jika Allah tidak mengizinkan benar itu belum lagi menang hanya kerana hati ini penuh EGO, kebatilan tetap kelihatan 'menang'. Rasa tenang itu telah memberi peluang pada diri ku mengenal khilaf diri yang sarat dengan mazmumah termasuk ego. Ujian ini menjelaskan pada diri ku yang dalam diri ku terpikul satu sifat mazmumah ini yang sebenarnya menghalang aku untuk memahami ilmu-ilmu Allah yang seterusnya. Hebatnya aturan Allah.

Nafas aku sedut dalam dalam. Aku menyedari setiap rasa yang hadir, dan aku merasa nikmat tenang itu.

Allah...

Dunia ini tempat singgahan. Tempat penuh ujian dan cabaran. Dimanakah yang aku katakan aku berILMU dan beramanah dengan ilmu jika aku gagal menikmati rasa tenang. Tanpa tenang, aku sebenarnya kehilangan semuanya meskipun Allah sedang mengirimkan nikmat yang melimpah ruah pada kehidupan ini.

Ya Tuhan, terima kasih atas semua ini. Terima kasih atas ujian kehilangan ini. Kerananya, aku kembali bertemu dengan kehidupan yang lebih bermakna. InshaAllah.

Selamat malam, semua!

Tiada ulasan:

AKU & IIUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dah lama aku tak luangkan masa untuk coretkan sesuatu di sini. Ruangan ini dulunya ...