PENJENAMAAN HALAL DALAM PERKEMBANGAN INDUSTRI MAKANAN
MALAYSIA[1]
Halal Branding In The Development Of Halal Food Industry
Halal Branding In The Development Of Halal Food Industry
Norazilawati Md Dahlal[2]
Pusat Kajian
Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Pusat Pengajian
Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains
Malaysia
11800 USM, Pulau
Pinang, Malaysia
E-mel: norazilawatimddahlal@gmail.com
ABSTRAK
Kertas
kerja ini membincangkan mengenai dua perkara penting yang terlibat dalam
membangunkan penjenamaan halal dalam industri makanan. Pertama, mengkaji konsep
halal yang digunakan dalam industri makanan. Kedua, membincangkan pelaksanaan
yang dilakukan dalam membangunkan industri makanan melalui penjenamaan halal
ini. Sejajar dengan pertambahan umat Islam global, penjenamaan halal menerusi
logo dan sijil halal sesuatu produk yang dihasilkan menjadi keutamaan dalam
kalangan pengusaha industri makanan berdasarkan kesedaran umum tentang
keistimewaan istilah halal ini. Kedua-dua perkara tersebut telah menjadi
penggerak kepada perkembangan industri makanan halal di Malaysia diteliti.
Penelitian ini dibuat dengan mengkaji penulisan-penulisan pembangunan halal
oleh para sarjana tempatan dan antarabangsa serta dari sumber-sumber penerbitan
berkala yang berkaitan. Akhir sekali, kertas kerja ini merumuskan bahawa walaupun
konsep halal berbeza mengikut bidang pengamal industri makanan halal, usaha
membangunkan industri halal serta melahirkan idea-idea baru untuk meletakkan
halal sebagai jenama utama dalam pasaran makanan halal global sentiasa diperjuangkan.
BIBLIOGRAFI
Ahmad, R. W. (2004). Halal Perspective. The Halal Journal, Vol. 3.
Al-Qardhawi
(1998). Peranan Nilai dan Akhlak dalam
Ekonomi Islam. Terjemahan Mufti Labib & Arsil Ibrahim. Kuala Lumpur:
Blue-T.
Asmak Ab Rahman (2009). Sekuriti Makanan Dari Perspektif Syariah. Jurnal Syarah, Jilid 17,
Bil. 2, 299-326.
Azrina
Sobian (2006). Perbaiki Sistem Pemasaran
Produk Halal. Utusan Malaysia, 30 Jun 2006.
Burhan, A. (2000). Consumer behaviour and religiosity of Muslim community in Klang Valley:
Consumer perception on halal and non-halal in products and services.
University Malaya. Tidak diterbitkan.
E-Halal
(2010). Portal Rasmi Halal Malaysia.
Diakses dari http://www.halal.gov.my pada 31 Ogos 2010.
E-Halal
Organization (2010). Your Ultimate Guide
to the World of Halal Food. Diakses dari http://www.ehalal.org/index.html
pada 4 Jun 2010.
Fischer, Johan (2008). Proper Islamic Consumption: Shopping Among the Malays in Modern
Malaysia. Copenhagen: Nias Press.
Hayati@Habibah Abdul Talib &
Khairul Anuar Mohd Ali (2008). Aspek
Kualiti, Keselamatan dan Kesihatan di Kalangan PKS Makanan: Satu Sorotan Kajian.
Jurnal Teknologi, 49(E) Dis. 2008: 65-67.
Husna,
M. (2007). It is a matter trust.
Forward, Vol. 11, 39.
Jinap
Selamat et. al. (2002-2003). Malaysia in
Pasific Food System Outlook 2002-2003. Tidak diterbitkan.
Laporan Ekonomi (2004/2005). Bab2: Prestasi dan Prospek Ekonomi.
Kementerian Kewangan Malaysia. Diakses dari http://www.treasury.gov.my/pdf/ ekonomi/le/ 0405/ bab2.pdf pada 19 Disember 2011.
Laporan Ekonomi (2007/2008). Bab 1: Pengurusan dan Prospek Ekonomi.
Kementerian Kewangan Malaysia. Diakses dari http://www.treasury.gov
.my/pdf/ ekonomi/le/0708/bab1_0708.pdf pada 23 Disember 2011.
MIDA,
(2007). Laman Rasmi Malaysian Industrial
Development Authority. Diakses dari http://www.mida.gov.my pada 28 Ogos
2007.
Mohamed.
S. (2001). Marketing niche for halal food supply: framework for the establishment
of an international halal food market. Food Security from the Islamic
Perspective, 1-21. Tidak diterbitkan.
Mohd
Akbal Abdullah & Rafiuddin Afkari (2011). Strategi Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah Dalam Menghadapi
Serangan ACPTA. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Internasional
Universitas Islam Indragiri pada 15 Jun 2011.
Mohd
Ali Mohd Noor, Hairunnizam Wahid & Abd. Razak Dan (2011). Strategi Ke Arah Peningkatan Daya Saing
Produk Makanan Halal Di Malaysia. Diakses dari http://www.ukm.my/hairun/kertas%20kerja/produk%20makanan%20
halal.pdf pada 25
Disember 2011.
Mohd Ali Mohd Noor, Hairunnizam Wahid dan
Abd. Razak Dan (2011). Strategi ke arah
peningkatan daya saing produk makanan halal di Malaysia. Universiti
Kebangsaan Malaysia. Diakses pada 21 Mac 2012 dari http://www.ukm.my/hairun/kertas%20kerja/ produk%20makanan%20halal.pdf
Mohd
Rosli Abdul Aziz, 1998. Suasana Ekonomi
Semasa: Hala Tuju Sektor Pertanian Komersial Malaysia. Kertas kerja
dibentangkan di Seminar Pembangunan Usahawan Wanita Dalam Industri Berasaskan
Pertanian.
Mohd
Yusrin Mohamed Yusof (2010). Hab Halal:
Kajian Terhadap Industri Makanan Halal Di Malaysia. Kolej Perniagaan,
Universiti Utara Malaysia. Tidak diterbitkan.
Muhyidin
Mohd Yassin (2010). Mempekasakan Ekonomi
Ummah Melalui Pemantapan Jaringan Tempatan Dan Penerokaan Berkesan Dalam
Pasaran Global: Persiapan Mendepani Cabaran Baru Ekonomi Dunia. Ucapan
Persidangan Kongress Ekonomi Islam ke-3 pada 12 – 15 Januari 2010.
Nik
Maheran Nik Muhammad, Filzah Md Isa dan Bidin Chee Kifli (2009). Positioning
Malaysia as Halal-Hub: Integration Role of Supply Chain Strategy and Halal
Assurance System. Asian Social Science, Jilid 5, Bil. 7.
Nor
Aini Idris. 2004. Laporan IRPA: Cabaran
Industri Pemprosesan Makanan Halal Bersaiz Kecil dan Sederhana Menghadapi AFTA.
Jabatan Ekonomi Pembangunan, Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Tidak diterbitkan.
Norman
Ali & Alisa Wanwang (2002). Halal
Food: Thai Halal Food Products and International Market. Karlstad Business
School, Sweden. Tidak diterbitkan.
Pang,
F. & P. S. Toh. 2008. Hawker Food Industry: Food Safety/Public Health
Strategies in Malaysia. Nutrition and Food Science. 38 (1): 41-51.
Raja
Adam, Z. (2006). Seizing Opportunities in
Lucrative Halal Business. New Straits Times, 6 May 2006, 44-41.
Sazelin
Arif (2009). Keupayaan Pemasaran dalam
Kalangan Pengusaha Kecil Makanan di Melaka Tengah: Satu Kajian Awal. Pusat
Bahasa & Pembangunan Insan, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM).
Tidak diterbitkan.
Siti Norlina Muhamad et al. (2005). Kecenderungan Ibubapa Muslim Terhadap
Pemakanan Halal. Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi
Malaysia. Tidak diterbitkan.
Zawanah
Muhammad, Munir Md. Salleh & Abdul Muhaimin Mahmood (2011). Halal: Antara Tuntutan Agama dan Strategi
Ekonomi. Diakses dari http://www.islam.gov.my/
muamalat/sites/default/files/kertas_ilmiah/2010/04/halal_antara_tuntuan_agama_dan_strategi_ekonomi.pdf
pada 26 November 2011
Zunirah
Talib, Suhaiza Zailani and Yusserie Zainuddin (2010). Conceptualizations on the Dimensions for Halal Orientation for Food
Manufacturers: A Study in the Context of Malaysia. Pakistan Journal of
Social Sciences Jilid 7, Bil. 2, 56-61.
[1] Kertas kerja ini dibentangkan di Workshop Antarabangsa Pembangunan Berteraskan Islam Ke-5 (WAPI 5) 2012 di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan, Indonesia pada 10 April 2012.
[2] Norazilawati Md Dahlal merupakan pelajar Sarjana Pengurusan Pembangunan Islam di Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia.
3 ulasan:
salam kak. saya sedang buat kajian tentang penjenamaan halal kak. boleh tak nak phone kak, utk chat2 minta khidmat nasihat ke. klu boleh, email ye. :) ruqayya.asianreporter@gmailcom
salam kak, saya sedang buat research pasal penjenamaan halal. boleh tak kalau saya nak numb kak atau fb ke untuk chat pasal ni.. tq ye..
email: ruqayya.asianreporter@gmail.com
salam kak..sy nk bust tugasan berkaitan cabaran umat islam masa kini dr segi pemakanan halal..kalau blh email kpda sy zaffaizul@gmail.com
Catat Ulasan