Rabu, 16 November 2011

RUTIN VERSUS IBADAT

Apa jua pengertian tentang amalan yang dilaksanakan sehari-hari sehingga kita mati dan dibangkitkan semula, pastikan ia berpaksikan kepada Allah dan KERANA ALLAH.


Rutin?

Ibadat?

Ramai yang lupa yang kehidupan ini hanya persinggah dan perjalanan menuju alam hakiki.

dan saya temui jawapan melalui analogi ini:

"Terdapat perbezaan yang besar antara seorang yang terjaga lewat pagi kemudian terus bergegas untuk keluar bekerja. Disebabkan kesibukan menjalankan tugas, beliau tidak berkesempatan untuk makan dan minum sehingga tibanya waktu malam, sementara seorang yang lain yang turut mengalami keadaan berlapar dan dahaga tetapi telah berniat untuk berpuasa, telah mendapat pahala daripada amalannya disebabkan niatnya, sementara orang yang pertama tidak memperoleh apa-apa sedangkan dia turut berlapar dan dahaga. Begitulah keadaannya dengan amalan-amalan kebiasaan yang lain, bilamana diniatkan untuk mendapatkan keredhaan Allah Subhanahu wa Taala akan memperolehi pahala dari Nya, sebaliknya jika dilakukan sebagai rutin hidup, dia tidak akan memperoleh apa-apa". (Sumber daripada SINI)










Dengan Nama Allah, yang tidak memberikan mudharat sesuatu di bumi juga
di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui
 




Tiada ulasan:

AKU & IIUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dah lama aku tak luangkan masa untuk coretkan sesuatu di sini. Ruangan ini dulunya ...