Ahad, 20 Oktober 2013

Kuasa Mencipta Manusia Dalam 'The Island'

-The Island-

Satu filem ringkas bergenre science fiction menceritakan situasi kehendak manusia melebihi keperluan. Filem ini menggambarkan fenomena pada zaman akan datang sekitar tahun 2019 berlaku di dunia barat. Penggunaan teknologi pada ketika itu telah menyebabkan pemisahkan hakikat kejadian manusia daripada dua elemen ini. Pertama, pemisahan hakikat kejadian manusia mempunyai jiwa dan roh selain fizikal tubuh badan. Kedua, pemisahan hakikat manusia diciptakan yang wajib berakhir dengan kematian.

Dari sudut lain, filem ini menzahirkan realiti zaman akan datang yang lebih maju dan lebih moden dengan pergantungan hidup sepenuhnya terhadap kemajuan sains dan teknologi. Seiring dengannya, manusia kelihatan sudah hilang nilai kemanusiaan kerana terlalu taksub untuk memiliki kuasa dan ekonomi. Dengan kuasa ekonomi, bukan sahaja taraf hidup semakin serba mewah malah ia juga mampu menjamin kelangsungan hidup tanpa halangan kesakitan, kemelaratan dan kematian. Sebagai bukti, teknologi yang dibayangkan melalui filem ini dapat mencipta satu bentuk perniagaan sains teknologi dengan memberikan perkhidmatan jaminan kesihatan yang menghasilkan produk klon manusia daripada manusia sebagai klien bagi mendapatkan polisi kesihatan mereka. Produk manusia klon ini dihasilkan dengan jangka waktu yang singkat dan memenuhi segala kriteria kehendak manusia klien terutama sekali dari aspek kesihatan. Manusia klon telah dijaga dan dikuarantinkan sepenuhnya daripada pencemaran alam diluar koloni klon tersebut. Tanpa disangkal lagi, pencemaran alam tersebut adalah hasil daripada kemajuan dunia yang tiada had serta hasil buatan manusia klien itu sendiri.

Bagi manusia klien pula, kuasa ekonomi digunakan untuk mendapatkan polisi jaminan kesihatan, melanjutkan umur dan memanjangkan tempoh keseronokan dunia tanpa batasan nilai. Keadaan inilah yang menyebabkan berlakukan pemisahan kepercayaan terhadap hakikat kejadian manusia yang dinyatakan di awal perbincangan. Di akhir filem tersebut, hakikat kejadian manusia tersebut merupakan suatu kebenaran biarpun dunia berlalu jauh melangkaui kemajuan sains dan teknologi sedia ada.

Daripada tontonan filem berdurasi 136 minit ini, banyak isu boleh dimanfaatkan lebih-lebih lagi dalam realiti kehidupan kini menuju ke suatu matlamat seperti yang diceritakan kecuali bagi golongan manusia yang dinyatakan dalam surah al-'Asr ayat 2 dan 3**.Walaupun pada awal penceritaan filem ini memisahkan kehidupan daripada kepercayaan kepada Tuhan, namun tanpa sedar pada plot klimaks filem konsep ketuhanan ditimbulkan kesan daripada konflik yang tercetus.

** "Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang beriman dan mengerjakan amal saleh dan saling menasihati dalam kebenaran dan saling menasihati dalam kesabaran" (al-'Asr 103: 2-3)

Walau bagaimanapun, filem ini tampak lebih menarik jika diteliti dan difahami hakikat kejadian manusia dari sudut Islam. Biarpun secara jelas tujuan penyampaian dan matlamat filem ini jauh menyimpang dari kepercayaan dan keyakinan diri kepada Allah SWT dan nilai-nilai Islam, sebagai seorang Muslim yang peduli umat tidak wajar sekiranya unsur-unsur penyebaran seperti ini diketepikan atau disingkirkan terus. Pada pemerhatian penulis, terdapat sekurang-kurangnya dua faktor kenapa perlunya filem-filem konvensional seperti ini diteliti dan dikongsikan bersama melalui huraian kritikan atau penelitian berdasarkan perspektif Islam. Pertama, kebejatan masalah sosial terutamanya umat Islam yang dilihat makin membimbangkan impak penularan fahaman konvensional tanpa had. Kedua, penyebaran atau pendedahkan fahaman konvensional seperti ini kini lebih mudah dan cepat diperolehi atau ditonton melalui kemajuan teknologi dan konsep dunia tanpa sempadan.

Aspek yang paling ketara dalam plot cerita filem ini adalah matlamat kehidupan manusia. Bagi manusia klien, matlamat kehidupan mereka adalah semata-mata untuk meraih sebanyak mungkin kemewahan hidup sehingga mampu untuk melabur jutaan dolar dalam mendapatkan polisi jaminan kesihatan diri tanpa ada kebergantungan kepada kuasa mutlak Pencipta manusia dan alam semesta. Keadaan ini juga menggambarkan aplikasi ekonomi kapitalis di mana segala bentuk usaha, modal, alat dan buruh digunakan sepenuhnya demi memperkayakan diri. Walaupun kemajuan telah dicapai, namun masih wujud kehidupan manusia yang miskin, tertindas dan terpisah daripada kehidupan mewah di kota. Sama seperti yang berlaku dalam koloni manusia klon. Manusia 'sebenar' yang mengetuai dan menjalankan perniagaan produk klon manusia ini telah mengusai keseluruhan operasi dan berhak menentukan sesuatu keputusan. Sementara manusia klon pula, diciptakan dan dibentukkan padanya satu-satunya matlamat hidup dengan mencapai habuan atau 'loteri' untuk hidup bebas di pulau yang dikatakan bersih, cantik dan indah.  Hakikatnya, tanpa sedar manusia klon yang dipercayai tidak mempunyai jiwa dicipta khusus untuk memenuhi keperluan kehendak dan permintaan manusia klien. Sementara matlamat habuan bebas di pulau 'The Island' itu hanyalah bayangan yang dibuat-buat demi menyembunyikan matlamat utama operasi perniagaan tersebut.

Penulis yakin banyak lagi isu yang dapat dimanfaat dalam perbincangan bandingan seperti ini. Akhir sekali, menerima sambil meneliti atau mengkritik adalah lebih baik dan selamat daripada menerima tanpa berfikir. Menerima dengan manfaat pula adalah lebih baik dari menolak terus kerana sesiapa pun tidak dapat menahan penyebaran fahaman dan kepercayaan selain Islam melainkan dengan izin Allah SWT.

Mohon perkongsian jika ada tambahan dan cambahan ilmu.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

AKU & IIUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dah lama aku tak luangkan masa untuk coretkan sesuatu di sini. Ruangan ini dulunya ...