Jumaat, 25 November 2011

ADAKAH INI TUAH SAYA?

Balik kerja tadi, saya duduk berehat. Penat. Berfikir-fikirlah saya macamana cara maintain mood study. Apa alat bantu supaya saya berdedikasi dalam study. Banyak lagi tugasan saya tertangguh. Jadi, lepas solat magrib saya terus drive ke Giant Bayan Lepas seorang diri untuk beli satu meja khas untuk study. Sekilas meninjau meja-meja yang sesuai dan harga yang berpatutan, saya terus bayar barang-barang.

Saiz meja yang besar dan agak berat, saya muatkan dalam troli, buatkan saya agak 'terkedek-kedek' berjalan menolak troli melepasi lorong kaunter bayaran yang agak sempit. Dihujung kaunter ada kumpulan salesman yang sedang perhati kelakuan saya. Seorang daripada mereka datang tolong. Melepasi kaunter bayaran, troli saya dihalang. Mereka beri saya satu borang untuk menuntut hadiah percuma. Saya jadi pelik. Kenapa saya dapat hadiah? 

'Jangan takut kakak. Jom, kita ambil hadiah.'

Jujurnya, saya tidak suka terperangkap dengan helah perniagaan langsung begini. Kalau dilayan, pasti akan terperangkap. Lagipun, saya mahu pulang dengan segera. Saya dibawa ke meja kecil, dimana saya diminta untuk mengisi borang. Saya merasa was-was. Tulis je sambil berdiri.

Layanan ramah dua budak cina itu buat saya tidak sampai hati nak berkeras pergi dari situ. Saya penuhi permintaan mereka, dan kemudian saya dapat satu hadiah comel. Mug!



'Kakak kerja apa?'
'I student meh.'
'Aik, umur kakak berapa? Sudah lama ke belajar?' Ada slanga cina, yang adakala saya tidak faham.
'You guest what?'
'20?!'
'Hahaha. No la. I'm 26 meh. Baru saja belajar.'
'Kakak nampak muda la. Muka macam kanak-kanak lagi.' 

Haih, budak ni saja nak mengayat aku ni.

Begitulah cara mereka melayan saya. Begitu ramah sekali. Tapi, saya masih berjaga-jaga. Masih berpesan pada diri, agar berhati-hati agar tidak terperangkap dengan helah niaga mereka. Memandang pada layanan mereka, dan ada kata-kata yang mahu berkongsi cerita, seperti adik dan kakak. Merendah diri, mengatakan mereka ini tak pandai belajar, sebab tu kerja disitu. Saya terpaut nak selidik sebelum bertindak mau beredar secara tidak beradab, walaupun mereka berbangsa cina dan bukan Islam. Tidak adil bagi mereka.

Seorang perempuan dan seorang lelaki. Saya tak ingat nama mereka. Masih muda. Tidak seperti kebanyakkan remaja cina yang lain, mereka masih menghormati saya sebagai orang Muslim dan Melayu. Kemudian, remaja perempuan ni datang bawa satu voucher rahsia. Saya diminta untuk membukanya. Apabila saya buka voucher tu, saya langsung tidak endahkan apa yang tercatat padanya. Sebaliknya, kedua remaja tersebut begitu teruja dan mengucapkan tahniah pada saya.

Dalam fikiran saya masih meragui. Kenapa saya terpilih? Sudahlah saya dapat mug comel, inikan lagi saya bertuah mendapat Induction Halogen Cooker dan Bio-Energy Water System yang berjumlah RM6000 secara percuma. PERCUMA! Dan voucer barangan RM100. Saya masih soalkan kepada mereka. Kenapa saya terpilih? On what reason? Saya sangat hairan. Saya cuma datang membeli meja study, jumlahnya barangan yang saya beli tu kurang dari RM100. Dan saya tidak terlibat dan tidak tahu mana-mana perjanjian seperti ini.

'Kakak tahu tak pasal produk ini?'
Saya geleng.
'Kaka tak pernah tengok iklan ini kat TV?' Remaja lelaki tu terus-menerus bertanya sambil menunjukkan streamer promotion produk mereka. Saya malas nak mengaku lebih-lebih dan memang saya tak pernah tahu tentang produk AMG Italy tu. 

'Kakak jangan tipu, berdosa.' Dua orang remaja tu gelakkan saya yang masih takut-takut.
'I jarang tengok TV. I tak tau la.'
Mereka mengangguk tanda faham. Innocence ja saya tengok dua orang budak cina ni.

Makin lama mereka melayan dan terangkan apa yang perlu saya buat dan apa yang saya bakal dapat, saya jadi sedikit teruja. Tapi, minda saya ligat berfikir. Kalau ini rezeki dan hadiah buat saya, dan atau hari ini mungkin hari bertuah saya. Kenapa saya perlu pergi tanpa saya dapatkan apa yang patut dapat?

Budak lelaki cina tu terus telefon majikannya dan sahkan hadiah bertuah yang saya dapat. Dia sedang berusaha yakinkan bos dia yang saya memang bertuah, bukan disebabkan oleh tipu, atau helah atau rasuah. Dia minta saya bercakap dengan bos dia, nak pastikan saya memang pelanggan bertuah. Waktu tu, saya mulai terfikir nak miliki hadiah istimewa tu. Tapi, dalam minda saya terbayang Mak. Mak adalah penasihat utama kewangan saya. Jadi, dalam berbelanja saya begitu berhati-hati. Inikan pula mahu dapatkan hadiah bertuah, yang belum pasti kesahihannya. Saya mungkin terperangkap ala gores&menang yang TIPU. 

'Kakak tak mau ka hadiah-hadiah ni? Dalam Malaysia cuma ada 10 hadiah terpilih ini saja. Dan kakak adalah orang ketiga yang dapat'

Saya perhatikan dan dengarkan perbualan budak lelaki cina ini meyakinkan bosnya. Akal pendek saya fikir, saya memang bertuah!

'Nak. Tapi I tak perlu bayarkan?'
'Kakak boleh mohon kad kredit'
'Maaf. I tak suka berhutang.'
'Kakak ada ATM card? Bank apa? Bankcard?'

Selidik punya selidik, sekali lagi saya bertuah. Saya boleh dapatkan lagi satu hadiah kerana ada ATM card berstatus bankcard. Allahu akbar! Apakah memang saya sangat bertuah hari in? Saya hampir mempercayai segala tawaran tersebut.

'Ok. I ambil. Tapi ada tak apa-apa bayaran yang perlu I bayar? Kalau guna account bank, bayar ansur, ada interest tak?'
-Tak ada interest! Wow. Tapi boleh percaya ke ni? Tak ada agreement, tak ada sebarang surat, bahaya ni. Bertambah ligat saya berfikir.

Maka, dia pun terangkan apa yang patut saya buat untuk dapatkan hadiah yang hampir mencecah RM10,000. Dia berkira-kira di depan saya, saya perlu membayar setiap bulan RM60. Saya sudah pun membayangkan saya akan membawa pulang 3 jenis hadiah keperluan rumah yang sangat bernilai. Wah! Seronok ni. 

Saya masih tidak faham. Dia terang lagi. Saya perlu membeli satu barang iaitu barang yang paling murah beharga dalam RM2800 dan ditolak dengan voucher  RM100, saya perlu keluarkan sejumlah wang untuk dapatkan hadiah istimewa tu. 
'Maaflah. I tak ada saving sebanyak tu. I dapat gaji every month, every month juga habis bayar segala keperluan saya. I kan student lagi'

Mereka mengangguk tanda faham. Walhal saya masih tidak faham. Adakah saya memang BERTUAH dengan hadiah-hadiah tersebut? Saya tak nampak apa helah dalam perniagaan ini? Akhirnya, saya menolak saja segala tawaran istimewa itu. Walaupun kiraan tersebut menunjukkan jumlah yang kecil, tapi saya tetap akan berhutang. Hutang ini akan membeban saya di kemudian hari. Dan saya masih tidak percaya dengan keistimewaan tuah saya hari ini. Saya bimbang tuah ini akan menyesakkan saya satu hari nanti. Jadi, saya tinggalkan segala angan-angan gembira dapat membawa pulang semua barangan tersebut.

'Thanks. I lagi suka dapat mug ni saja.'

Alhamdulillah. Saya tidak terus terpaut dengan kata-kata indah bayangan palsu helah syaitan. Saya beredar tanpa ada rasa kesal. Syukur!

Pengajaran daripada pengalaman singkat ini???

Hehehe.. Kelakar!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tindakan awak tepattt...sy pun kna arinie sib bek xmik....mmg da search amg nie ntah company dr mna ntah...syukur laaa...

Tanpa Nama berkata...

saya dpt twrn ni kat maydin lunch td...saya kena 100 nsb bkn ribu2...huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

ini taktik berniaga lahh . harap dpt memahami kerja2 mereka.

Tanpa Nama berkata...

Btul.taktik berniaga.normal la kalau kita tgok barangan kat mana2 pasaraya..ada barang harga rm100 yang diskaun 50% tinggal rm50..tapi sebulan atau dua bulan lepas tu..kita pergj tengok semula harga barang yang less tu..sebenarnya harga tu memang rm50..mana ada harga cadar mencecah rm300++..bila less tgal rm80..so logik kan kalaw harga cadar dengan toto rm80??ini taktik perniagaan.asalkan dapat barang.

AKU & IIUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dah lama aku tak luangkan masa untuk coretkan sesuatu di sini. Ruangan ini dulunya ...