ARE MUSLIM FASHION LOSING THEIR ISLAMIC TOUCH?
Norazilawati Md Dahlal
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia
norazilawatimddahlal@gmail.com
Terkini
dalam industri fesyen telah mendedahkan satu bentuk fesyen berpakaian yang
dilabelkan sebagai fesyen Muslimah, iaitu fesyen berpakaian yang sesuai dengan
wanita Islam. Namun begitu, lambakan rekaan fesyen seperti ini dikatakan telah
menimbulkan kekeliruan bagi sebahagian besar golongan wanita Islam mengenai
tuntutan berpakaian mengikut syariat
Islam. Persoalannya, adakah bentuk fesyen Muslimah yang mengikut tuntutan syariat? Sejauh manakah fesyen Muslimah
sedia ada dalam industri ini memenuhi piawaian syariat Islam? Bagaimanakah respons pengguna Islam terhadap rekaan
fesyen Muslimah yang kini menjadi keperluan dalam kehidupan?
Artikel ini
ditulis bagi tujuan membincangkan tentang lambakan fesyen Muslimah masa kini.
Perbincangan ini dilakukan bagi menghuraikan sama ada fesyen Muslimah kini
benar-benar memenuhi kehendak dan piawaian Islam atau sekadar fesyen tempelan
berjenamakan ‘Islam’. Perbincangan dibahagikan kepada tiga bahagian. Pertama,
perbincangan mengenai sejarah berpakaian menurut epistemologi Islam. Kedua,
artikel ini memuatkan perbincangan mengenai isu-isu penyelewengan piawaian
fesyen Islam yang dicemari oleh unsur-unsur fesyen Barat. Ketiga, rumusan
mengenai keselarian konsep fesyen Muslimah terkini berdasarkan aspek tasawur
Islam.
Sejarah Fesyen Pakaian Islam
Antara nikmat Allah
SWT kepada kaum manusia, pakaian merupakan salah satu kurniaan Nya yang sangat
besar. Secara fizikalnya, pakaian bukan sahaja mempunyai manfaat serta penting
untuk melindungi tubuh badan manusia daripada sebarang bahaya alam sekitar
seperti cuaca dan sinaran UV daripada cahaya matahari. Malah, hikmah perintah
berpakaian ini dapat memberi manfaat dari aspek spiritual manusia. Kepelbagaian
jenis dan cara berpakaian dapat melambangkan kekuasaan yang dimiliki seseorang.
Dari aspek perspektif sosial, pakaian mempunyai tiga fungsi iaitu, 1) pakaian
dapat membezakan identiti seseorang; 2) pakaian dapat menggambarkan perilaku
seseorang dan mengelak dari diganggu; 3) pakaian dapat memelihara emosi
seseorang daripada dipermainkan oleh orang yang melihatnya. Sementara dari
aspek Islam, pakaian berfungsi sebagai ibadah menutup aurat. Dengan itu,
identiti seseorang Muslim dapat dibezakan daripada seorang yang bukan Islam
melalui pakaiannya.
Sejarah fesyen
pakaian menurut epistemologi Islam bermula ketika manusia pertama diciptakan
oleh Allah SWT iaitu Nabi Adam a.s dan Hawa. Ketika di syurga, Allah SWT telah
mengurniakan pakaian yang indah dan agung untuk menambahkan kewibawaan makhluk
manusia di hadapan para malaikat. Menyorot tentang sejarah kehidupan Nabi Adam a.s
dan Hawa di syurga ketika manusia terawal ini melakukan kesilapan pertama
dengan melanggar perintah Allah SWT mendekati pohon larangan Nya, Nabi Adam a.s
dan Hawa merasa malu dan berusaha menutupi aurat masing-masing dengan
menggunakan daun-daun pohon syurga. Melalui kisah ini, ternyatalah bahawa aurat
menutup tubuh daripada pandangan orang lain merupakan fitrah manusia. Maka
dengan itu, perbuatan membuka aurat ialah satu perbuatan yang melawan fitrah,
menimbulkan rasa malu dan sekali gus melawan perintah Allah SWT.
Aspek fesyen
berpakaian telah berkembang mengikut peredaran masa. Pada zaman Rasulullah SAW,
seni berpakaian pada ketika itu menggambarkan fesyen pakaian mengikut Islam.
Fesyen ini terus menjadi ikutan dan panduan umat Islam sehingga kini. Menurut
beberapa catatan hadis, Rasulullah SAW gemar mengenakan pakaian yang diperbuat
daripada benang bulu biri-biri dan berwarna putih. Fesyen seperti ini bukan
menunjukkan Rasulullah SAW terlalu daif dalam pemilihan fesyen untuk dijadikan
ikutan dalam fesyen Islam seperti mana yang dimaksudkan oleh segolongan peminat
fesyen. Fesyen Rasulullah SAW menggambarkan sifat dan keperibadian sebenar
baginda yang kemudiannya menjadi ikutan sunah untuk mengekalkan hikmah
berpakaian menurut Islam. Fesyen pakaian seperti mana contoh sunah Rasulullah
SAW adalah secara sederhana dan tidak melampau perhiasannya, bersih, kemas dan
melambangkan kezuhudan peribadi serta kerendahan hati. Sementara fesyen bagi
golongan wanita pada zaman Rasulullah SAW ialah berupa seluar panjang dan baju
berbelah di leher. Sesuai dengan keadaan iklim dan persekitaran masyarakat Arab
ketika itu, fesyen ini dibenarkan selagi mana pakaian tersebut memenuhi
piawaian berpakaian menurut syariat
Islam. Sebelum meninggalkan rumah, mereka akan mengenakan tudung untuk
melindungi bahagian kepada dan rambut.
Fesyen berpakaian
terus berubah mengikut zaman dan gaya persekitaran masyarakat tertentu.
Walaupun bagaimanapun, konsep asal berpakaian berdasarkan sunah Rasulullah SAW
tetap menjadi panduan seperti mana yang dinyatakan sebelum ini. Dalam etika
berpakaian pula, ajaran Islam membenarkan umatnya untuk memakai apa juga
pakaian kecuali yang diharamkan oleh syariat.
Contoh pengharaman dari aspek pakaian seperti diharamkan sutera bagi lelaki dan
diharamkan memakai pakaian yang menyerupai kaum lain. Panduan fesyen Islam
lebih mengutamakan adab dalam berpakaian. Allah SWT telah menetapkan garis
panduan dan piawaian berpakaian seperti mana yang difirmankan dalam al-Quran
yang bermaksud:
“Wahai nabi, katakanlah (suruhlah)
isteri-isteri dan anak-anak perempuan mu serta perempuan-perempuan beriman,
supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa
mereka keluar), cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai
perempuan yang baik-baik), maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan
(ingatlah) Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” (al-Ahzab 33:59)
Pada zaman Umayyah dan ‘Abassiyah, banyak pengaruh telah meresap dalam etika pemakaian
umat Islam. Kesan penaklukan di setiap wilayah telah menyebabkan rakyat
tempatan yang memeluk Islam cuba untuk menyelarikan fesyen pakaian tempatan
dengan kehendak berpakaian mengikut piawaian Islam. Wujud pengaruh fesyen gaya
mewah pada ketika itu apabila golongan wanita zaman ‘Abassiyah memakai tudung dengan bertatahkan batu permata dan
juntaian emas. Perkembangan fesyen mula tercetus sejak awal kurun ke-15.
Pembeli boleh menentukan rekaan dan corak pada pakaian mereka. Penentuan corak
dan warna pakaian berdasarkan kepada kreativiti sendiri.
Isu Fesyen Muslimah Masa Kini
Fesyen dalam
berpakaian merupakan satu gaya yang digunakan dan diterima oleh semua lapisan
masyarakat. Kemudian, fesyen tersebut menjadi ikutan dalam kelompok masyarakat
tertentu. Fesyen juga mempunyai gaya yang khusus dan berubah mengikut peredaran
zaman kesan daripada kecanggihan teknologi maklumat, komunikasi dan mobilisasi
manusia seluruh dunia. Menurut fesyen Islam, bentuk atau cara pakaian tidak
ditentukan secara khusus, baik ketika beribadah atau di luar ibadah. Fesyen
Islam hanya menekankan etika dan adab berpakaian seperti bersih, menutup aurat
dengan sempurna, sopan dan sesuai dengan keperibadian dan akhlak seorang
Muslim. Namun begitu, tamadun Islam telah memberi pengaruh penting dalam
pembentukan etika fesyen pakaian masyarakat Islam masa kini. Walau apa pun
fesyen yang ingin digayakan, fesyen pakaian Islam masih terikat dengan konsep
fesyen mengikut syariat dan
menjadikan pakaian sebagai ibadah serta tidak boleh menyebabkan dosa sama ada
kepada si pemakai atau orang di sekitarnya.
Dewasa ini,
kemajuan teknologi banyak memberi impak dalam perkembangan fesyen pakaian telah
menyebabkan dunia berhadapan dengan cabaran-cabaran yang disogokkan dalam dunia
fesyen berunsurkan hiburan. Fesyen pakaian berunsurkan hiburan ini menonjolkan
kecantikan fizikal melebihi implikasi dan manfaatnya dari aspek spiritual
manusia. Ironinya, ramai pengguna khususnya pengguna Islam makin keliru tentang
konsep fesyen Islam yang sebenar. Kini, masyarakat Muslim dilonggokkan dengan
jutaan jenis dan gaya fesyen ‘Islam’ yang telah dicemari oleh unsur-unsur
fesyen barat. Lebih meruncingkan, pengguna fesyen Islam tidak lagi mengendahkan
kecantikan sebenar yang digariskan oleh piawaian syariat Islam. Penyelewengan fesyen ‘Islam’ seperti ini telah
merebak dalam dunia masyarakat Islam dengan melalui pesta-pesta fesyen sehingga
tanpa disedari fenomena ini telah memuliakan fesyen dan gaya terbaru sehingga
sanggup menjual agamanya.
Berdasarkan
kefahaman kemajuan sekular, Negara Barat dijadikan model dan rujukan untuk
membentuk kemajuan dalam bidang fesyen pakaian Islam. Fesyen Islam ini lebih
tertumpu pada fesyen Muslimah atau fesyen untuk wanita Islam. Pada asasnya, kod
dan etika pemakaian wanita Islam lebih jelas dan mudah difahami dengan menggunakan
konsep perhiasan cantik, menutup aurat, sopan dan sederhana atau tidak
melampau. Namun, label pada perkembangan fesyen Islam kini kelihatan hanya
merujuk kepada unsur-unsur tamadun dan masyarakat Arab tanpa mengambil kira
panduan yang ditetapkan Allah SWT yang terkandung dalam al-Quran dan Hadis
Rasulullah SAW serta memahami manfaat konsep fesyen Islam dari sudut spiritual
manusia. Aspek yang ditekan dalam fesyen tempelan ‘Islam’ ini hanya merujuk
kepada aspek material, aspek kesenian masyarakat Arab dan aspek bentuk serta
gaya yang lazim diamalkan dalam masyarakat Arab zaman lampau.
Isu seperti ini
menjadi kebimbangan apabila rekaan fesyen yang menggunakan label fesyen
Muslimah atau fesyen Islam telah dipertontonkan di pentas peragaan sehingga ke
pentas antarabangsa. Oleh sebab aspek fizikal menjadi fokus utama dalam
perkembangan industri fesyen pakaian, para peminat dan pereka fesyen telah
mengabaikan matlamat sebenar tuntutan berpakaian serta tujuan menghasilkan dan
mereka cipta sesuatu fesyen untuk Muslimah. Matlamat asal berpakaian dan
menghasilkan pakaian adalah sebahagian daripada memenuhi tuntutan fardu
kifayah. Namun, bagi memenuhi ledakan kemajuan dalam industri fesyen
antarabangsa, aspek Islam atau halal telah menjadi medium pemasaran yang cukup
signifikan kerana aspek ini secara tidak langsung dapat melambangkan konsep
baik, sempurna dan menepati ciri-ciri feminin atau kesopanan seorang wanita.
Akibat tersasarnya matlamat fesyen seperti ini menyebabkan konsep fesyen
Muslimah telah dieksploitasi untuk tujuan keuntungan dan pengiktirafan manusia
semata-mata.
Merujuk kepada
hasil tinjauan dan penelitian terhadap laman-laman sesawang fesyen terkini,
objektif utama penghasilan rekaan fesyen adalah untuk ‘menzahirkan gaya elegan
dan lebih berani untuk menonjolkan diri dalam berfesyen’. Tujuan penetapan
panduan berfesyen dan menutup aurat kepada manusia bukanlah sekadar untuk
menyembunyikan tubuh badan atau menonjolkan diri dengan gaya menarik, tetapi ia
merangkumi aspek tasawur berpakaian dan berfesyen atas tujuan sebagai ibadah.
Jelas di sini, hubung kait fesyen Muslimah sedia dengan konsep berpakaian
menurut Islam sudah jauh tersasar. Pembinaan tasawur fesyen Muslimah banyak
memperlihatkan ketidakselariannya dari aspek tasawur Islam iaitu menjadikan Allah
SWT sebagai matlamat utama dalam berfesyen; manusia sebagai pengguna ada pereka
fesyen yang tidak menjadikan aspek lain selain keredaan Allah SWT dalam
berfesyen; dan menggunakan sumber penghasilan fesyen Muslimah sebagai makhluk
Allah SWT yang wajib digunakan untuk tujuan yang baik. Allah SWT telah
menjelaskan bahawa fesyen Islam sebenar adalah merupakan ‘pakaian takwa’
seperti mana yang difirmankan dalam al-Quran yang bermaksud:
“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah
menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian
perhiasan; dan pakaian berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.” (al-‘Araaf
7:26)
Galakan industri
fesyen Muslimah semakin bertambah dengan wujudnya cadangan rekaan fesyen
berunsur Islam yang berkonsepkan ‘up-to-date’.
Konsep sebegini digunakan sebagai satu platform yang mudah kepada penghijrahan
golongan wanita Islam khususnya dari aspek berpakaian. Sebagai contoh, wanita
Islam yang biasa tidak mengenakan tudung sama ada di dalam atau luar rumah akan
mudah membuat penghijrahan diri ke arah menutup aurat atau bertudung apabila
konsep bertudung telah difesyenkan mengikut tren. Dengan fesyen terkini yang
menampilkan fesyen bertudung tidak lagi menyebabkan pengguna menggunakan alasan
bertudung sebagai fesyen ketinggalan zaman atau fesyen lapuk. Namun apabila
menilai dan meneliti fesyen berpakaian dengan hanya meningkatkan gred (upgrade) material dan gaya fesyen,
hasrat murni menutup aurat belum cukup untuk mencapai matlamat utama
mendapatkan keredaan Allah serta mendapatkan kesan dari aspek spiritual dan
akhlak Muslimah. Biarpun fesyen terkini dihadirkan lengkap menutup keseluruhan
badan termasuk bertudung, tetapi kebanyakan yang terdapat dalam industri ini
adalah berbentuk ‘membungkus badan’. Malah ia juga mewujudkan unsur-unsur tabarruj dan al-kaasiaat al-‘aariyaat iaitu berpakaian tetapi bertelanjang. Ada
ketika, amalan mengenakan fesyen Muslimah ini hanya dilakukan mengikut musim
dan tempat tertentu.
Akhir sekali,
terdapat dua elemen yang menjadi rumusan kepada isu fesyen Muslimah masa kini.
Pertama; dari aspek epistemologi Islam, tuntutan dan panduan berpakaian menurut
syariat Islam telah termaktub dalam sumber-sumber utama Islam iaitu al-Quran
dan Hadis. Panduan berpakaian yang dijelaskan dalam al-Quran dan Hadis
merangkumi konsep menutup aurat, sederhana, bersih, kemas dan tidak melampau
dalam perhiasan. Kedua; panduan yang dinyatakan tersebut belum cukup tanpa melahirkan
tasawur berfesyen mengikut tasawur Islam. Biarpun fesyen dan gaya pakaian itu
berubah mengikut situasi dan kebiasaan dalam sesuatu kelompok masyarakat,
dengan berpandukan syariat Islam dan
akhlak Islam, pembentukan tasawur penghasilan rekaan fesyen dan penggunaan
fesyen dapat menghubungkan konsep Tauhid dan pengabdian diri kepada Allah SWT.
Fesyen Muslimah bukan sekadar untuk kecantikan semata-mata, bahkan dapat
disertakan matlamat mendapat keredaan Allah SWT dan akhlak Muslimah yang ideal.