Monday, October 28, 2013

Sunday, October 20, 2013

Kuasa Mencipta Manusia Dalam 'The Island'

-The Island-

Satu filem ringkas bergenre science fiction menceritakan situasi kehendak manusia melebihi keperluan. Filem ini menggambarkan fenomena pada zaman akan datang sekitar tahun 2019 berlaku di dunia barat. Penggunaan teknologi pada ketika itu telah menyebabkan pemisahkan hakikat kejadian manusia daripada dua elemen ini. Pertama, pemisahan hakikat kejadian manusia mempunyai jiwa dan roh selain fizikal tubuh badan. Kedua, pemisahan hakikat manusia diciptakan yang wajib berakhir dengan kematian.

Dari sudut lain, filem ini menzahirkan realiti zaman akan datang yang lebih maju dan lebih moden dengan pergantungan hidup sepenuhnya terhadap kemajuan sains dan teknologi. Seiring dengannya, manusia kelihatan sudah hilang nilai kemanusiaan kerana terlalu taksub untuk memiliki kuasa dan ekonomi. Dengan kuasa ekonomi, bukan sahaja taraf hidup semakin serba mewah malah ia juga mampu menjamin kelangsungan hidup tanpa halangan kesakitan, kemelaratan dan kematian. Sebagai bukti, teknologi yang dibayangkan melalui filem ini dapat mencipta satu bentuk perniagaan sains teknologi dengan memberikan perkhidmatan jaminan kesihatan yang menghasilkan produk klon manusia daripada manusia sebagai klien bagi mendapatkan polisi kesihatan mereka. Produk manusia klon ini dihasilkan dengan jangka waktu yang singkat dan memenuhi segala kriteria kehendak manusia klien terutama sekali dari aspek kesihatan. Manusia klon telah dijaga dan dikuarantinkan sepenuhnya daripada pencemaran alam diluar koloni klon tersebut. Tanpa disangkal lagi, pencemaran alam tersebut adalah hasil daripada kemajuan dunia yang tiada had serta hasil buatan manusia klien itu sendiri.

Bagi manusia klien pula, kuasa ekonomi digunakan untuk mendapatkan polisi jaminan kesihatan, melanjutkan umur dan memanjangkan tempoh keseronokan dunia tanpa batasan nilai. Keadaan inilah yang menyebabkan berlakukan pemisahan kepercayaan terhadap hakikat kejadian manusia yang dinyatakan di awal perbincangan. Di akhir filem tersebut, hakikat kejadian manusia tersebut merupakan suatu kebenaran biarpun dunia berlalu jauh melangkaui kemajuan sains dan teknologi sedia ada.

Daripada tontonan filem berdurasi 136 minit ini, banyak isu boleh dimanfaatkan lebih-lebih lagi dalam realiti kehidupan kini menuju ke suatu matlamat seperti yang diceritakan kecuali bagi golongan manusia yang dinyatakan dalam surah al-'Asr ayat 2 dan 3**.Walaupun pada awal penceritaan filem ini memisahkan kehidupan daripada kepercayaan kepada Tuhan, namun tanpa sedar pada plot klimaks filem konsep ketuhanan ditimbulkan kesan daripada konflik yang tercetus.

** "Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang beriman dan mengerjakan amal saleh dan saling menasihati dalam kebenaran dan saling menasihati dalam kesabaran" (al-'Asr 103: 2-3)

Walau bagaimanapun, filem ini tampak lebih menarik jika diteliti dan difahami hakikat kejadian manusia dari sudut Islam. Biarpun secara jelas tujuan penyampaian dan matlamat filem ini jauh menyimpang dari kepercayaan dan keyakinan diri kepada Allah SWT dan nilai-nilai Islam, sebagai seorang Muslim yang peduli umat tidak wajar sekiranya unsur-unsur penyebaran seperti ini diketepikan atau disingkirkan terus. Pada pemerhatian penulis, terdapat sekurang-kurangnya dua faktor kenapa perlunya filem-filem konvensional seperti ini diteliti dan dikongsikan bersama melalui huraian kritikan atau penelitian berdasarkan perspektif Islam. Pertama, kebejatan masalah sosial terutamanya umat Islam yang dilihat makin membimbangkan impak penularan fahaman konvensional tanpa had. Kedua, penyebaran atau pendedahkan fahaman konvensional seperti ini kini lebih mudah dan cepat diperolehi atau ditonton melalui kemajuan teknologi dan konsep dunia tanpa sempadan.

Aspek yang paling ketara dalam plot cerita filem ini adalah matlamat kehidupan manusia. Bagi manusia klien, matlamat kehidupan mereka adalah semata-mata untuk meraih sebanyak mungkin kemewahan hidup sehingga mampu untuk melabur jutaan dolar dalam mendapatkan polisi jaminan kesihatan diri tanpa ada kebergantungan kepada kuasa mutlak Pencipta manusia dan alam semesta. Keadaan ini juga menggambarkan aplikasi ekonomi kapitalis di mana segala bentuk usaha, modal, alat dan buruh digunakan sepenuhnya demi memperkayakan diri. Walaupun kemajuan telah dicapai, namun masih wujud kehidupan manusia yang miskin, tertindas dan terpisah daripada kehidupan mewah di kota. Sama seperti yang berlaku dalam koloni manusia klon. Manusia 'sebenar' yang mengetuai dan menjalankan perniagaan produk klon manusia ini telah mengusai keseluruhan operasi dan berhak menentukan sesuatu keputusan. Sementara manusia klon pula, diciptakan dan dibentukkan padanya satu-satunya matlamat hidup dengan mencapai habuan atau 'loteri' untuk hidup bebas di pulau yang dikatakan bersih, cantik dan indah.  Hakikatnya, tanpa sedar manusia klon yang dipercayai tidak mempunyai jiwa dicipta khusus untuk memenuhi keperluan kehendak dan permintaan manusia klien. Sementara matlamat habuan bebas di pulau 'The Island' itu hanyalah bayangan yang dibuat-buat demi menyembunyikan matlamat utama operasi perniagaan tersebut.

Penulis yakin banyak lagi isu yang dapat dimanfaat dalam perbincangan bandingan seperti ini. Akhir sekali, menerima sambil meneliti atau mengkritik adalah lebih baik dan selamat daripada menerima tanpa berfikir. Menerima dengan manfaat pula adalah lebih baik dari menolak terus kerana sesiapa pun tidak dapat menahan penyebaran fahaman dan kepercayaan selain Islam melainkan dengan izin Allah SWT.

Mohon perkongsian jika ada tambahan dan cambahan ilmu.

Wallahu'alam.

Thursday, October 10, 2013

Ia sekadar minuman biasa sahaja!

Kefahaman bagi kebanyakkan orang ramai, makanan halal adalah makanan yang tidak mengandungi unsur khinzir dan alkohol. Lazimnya, salah faham begini ini berlaku dalam kalangan pengusaha dan pengguna bukan Muslim. Benarkah begitu?

Ada satu situasi di mana pengguna Muslim sendiri yang mengambil atau memakan makanan atau minuman yang tidak pasti status kehalalannya dengan tanpa rasa keraguan. Lebih malang lagi makanan (dan minimum) tersebut disediakan oleh pengusaha bukan Muslim. Barangkali ini adalah antara alasannya; ‘Ia cuma minuman biasa yang pastinya tidak memabukkan’, ‘Makanan ini diambil sejak dahulu lagi, kenapa sekarang mahu persoalkan status halal haramnya?’.

Memahami tentang perubahan gaya hidup dan perkembangan penggunaan teknologi, sudah pasti citarasa, bentuk dan jenis makanan juga dapat berkembang merentasi sempadan negara. Lihat saja dimana-mana tempat serata negeri, pelbagai bentuk dan jenis makanan dengan citarasa yang berbeza mewakili negara asal makanan tersebut dapat diperolehi dengan mudah. Jika ketika zaman dahulu, citarasa pemakanan nenek moyang kita hanyalah bersumberkan alam semula jadi serta hasil daripada bertani dan menternak sendiri. Kalau pun sudah ada proses jual beli barang makanan dan minuman, sudah tentu makanan dan minuman tersebut dihasilkan sendiri dengan bersumberkan alam semula jadi dan disediakan secara tradisional tanpa menggunakan sebarang teknologi penambahbaikan nilai nutriti makanan tersebut.

Dengan seiringnya perkembangan ilmu pengetahuan dalam bidang teknologi dan sains makanan, penghasilan makanan semakin menjadi mudah dan moden bagi menampung keperluan pengguna setempat. Lama-kelamaan ia semakin berkembang untuk memenuhi permintaan bekalan luar negara. Keadaan ini memerlukan satu bentuk makanan baru yang dapat kekal atau bertahan lama dengan mengambil kira faktor-faktor penyumbang kerosakkan makanan tersebut. Antaranya ialah tindakbalas makanan terhadap suhu persekitaran yang berbeza dan tempoh masa penyimpanan makanan sebelum ia sampai kepada pengguna. Dengan itu, perkembangan ilmu teknologi telah diaplikasikan dengan menambah nilai nutrisi makanan tersebut. Antara teknologi yang sering digunakan diperingkat industri adalah proses pengawetan makanan sama ada menggunakan kaedah suhu yang tinggi, nilai pH yang rendah (berasid), humiditi yang rendah (kering) dan penambahan bahan kimia makanan yang dapat merencat pertumbuhan mikroorganisma perosak makanan. Selain bentuk makanan yang mudah disimpan atau dibawa, jenis makanan seperti ini mudah untuk disediakan dan lebih tahan lama.

Namun begitu, penggunaan bahan tambah nutrisi makanan ini lebih terdedah kepada penggunaan bahan yang mengandungi atau berasal daripada unsur khinzir dan alkohol. Misalnya khinzir adalah sejenis haiwan yang merupakan kelas najis berat dari sudut syariat Islam, mempunyai kegunaan pada keseluruhan tubuh badannya. Salah satu unsur yang lazim digunakan dalam industri kerana faktor sumbernya yang murah dan mudah diperolehi adalah lemak khinzir atau lard. Apabila lard digunakan dalam proses penyediaan bahan perisa misalannya dan produk akhir ini tidak lagi menampakkan dengan jelas kandungan unsur tidak halal ini. Maka, tidak mustahil bahan perisa ini boleh digunakan sebagai bahan tambah dalam minuman yang dianggap ia cuma minuman biasa sahaja!

Jadi, adakah anda pasti apa yng anda makan atau minum itu selamat dan suci? Tepuk dada tanya selera.

Tuesday, July 23, 2013

Imbasan Sejarah Bukan Dongengan

_Lelah dengan penyakit hati_

Cik Lin termenung. Apa yang tak kena dengan kehidupan manusia sekarang?

Sewaktu dunia digemparkan dengan bencana alam tsunami susulan daripada gempa bumi yang melanda bumi Jepun, ia menjadi isu hangat di antara rakan-rakan sepejabat Cik Lin. Senyap seketika gosip industri hiburan. Peristiwa ini mengingatkan kami akan bencana yang sama melanda bumi Acheh. Utara Malaysia juga terkena tempiasnya. Masing-masing menyuarakan rasa gerun. Manakan tidak. Pejabat Cik Lin beroperasi di bangunan mengapai awan. Tentu sekali ia mengerikan.

Satu hari, Cik Lin ikut teman Cik Lin meronda kawasan sekitar bandar untuk mencari rumah sewa. Kawasan tepi pantai adalah kawasan yang baru dan pesat dibangunkan. Jadi, peluang mudah untuk mendapatkan rumah yang berpatutan harganya serta kemudahan adalah di kawasan sekitar tepi pantai.

'Tak nak lah saya rumah tepi pantai. Nanti ada tsunami, ke mana saya nak lari?'

Itu antara alasan yang diberikan dengan kata tidak setuju. Cik Lin terdiam dan berfikir.

Satu hari yang lain, Cik Lin beramah mesra dengan pelajar-pelajar praktikal di pejabat Cik Lin. Isunya tentang tsunami.

'Takutlah Cik Lin. Kalau tsunami datang, tak tahu kan nak lari mana!?'

'Buat apa nak takut, kita kan di atas awan. Boleh selamatlah.'

'Tak yakin juga Cik Lin, buatnya ombak tu datang tinggi, runtuh ke bangunan ni. Kat mana kita nak pergi selamatkan diri?'

Cik Lin terdiam. Kenapa mesti takut kerana Allah SWT kan ada? Monolog Cik Lin tanpa ada penjelasan yang jitu.

********

Babak yang di atas adalah salah satu adegan yang barangkali ada 'dimainkan di pentas' hidup masyarakat sekarang. Tentu sekali khusus buat masyarakat Muslim. Mari kita berfikir sejenak. Tatkala, kita yakin Allah SWT itu wujud dan Maha Berkuasa, kita masih bimbang tentang hidup dan mati yang hanya dimainkan oleh imaginasi manusia. Makin dibayangkan, makin jauh keyakinan kebergantungan hidup manusia kepada Sang Penciptanya. Bimbang kalau-kalau bayangan itu hanya dilayarkan oleh Sang Penghasut laknatullah. Mohon perlindungan Allah SWT.

Segala peristiwa alam sama ada baik atau buruk, Allah SWT jua lah yang Maha Perancang. Jadi, kenapa setiap bencana yang berlaku, manusia masih memikirkan asbab musabab kegagalan alam berlangsung dengan sempurna dan semula jadi? Bukti sainstifiklah yang menjadi alasan untuk manusia kembali tenang seusai sudah bencana berlalu. Kenapa pula tidak dipanjangkan terus kepada Kehendak Penguasa Alam? Bukankah kita orang Islam, manusia yang memegang Tauhid; Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah SWT?

Kehidupan masyarakat sekarang sering diasak dengan kebergantungan kesahihan bukti sainstifik. Gempa bumi, tanah runtuh, tsunami dan sebagainya adalah disebabkan kegagalan alam semula jadi berlangsung dengan sebaiknya. Di akhirnya, faktor yang dikesan untuk menyelamatkan bumi daripada terus tua dimamah usia adalah berpunca daripada manusia yang rakus. Saat inilah masing-masing menuding ke arah pihak lawan. Sementara diri, sama ada berkempen memberi kesedaran moral atau terus menggembar-gemburkan isu hingga ke serata dunia.

Inilah yang dinamakan penyakit hati. Tiada sekelumit rasa sesal dan gerun akan amaran Allah SWT, kerana hati telah dialpakan dengan keenakkan hidup. Jiwa kosong tanpa diisi dengan cahaya ilmu. Setiap sudut kehidupan manusia pula disogokkan dengan cerita dogengan manusia yang mengasyikkan dan mengagumkan. Di penghujung cerita, pasti ada yang tersedar bahawa itu adalah tidak logik sama sekali. Sci-fic, action, animation, fantasy, historical, thriller; semuanya adalah rekaan mereka untuk memisahkan kepercayaan umat Islam tentang kesahihan sejarah Islam terdahulu. Biarlah hasil layar itu dicop sebagai 'tidak logik', asalkan tujuan mengasingkan kepercayaan kisah-kisah sejarah Islam dalam jiwa umatnya berhasil satu hari nanti.

Siang bagai hari, terang bagai bulan. Perkara ini telah ternyata kebenarannya.

Allah SWT telah merakamkan kisah-kisah sejarah Islam yang telah dilalui oleh umat manusia terdahulu dalam al-Qur'an untuk panduan umat manusia sekarang. Tidak syak lagi, kenapa hati manusia itu tidak takut apabila amaran bencana alam didatangkan oleh Allah SWT untuk mengingatkan hati manusia yang sentiasa lupa? Kerana fenomena 'tidak logik' yang disampaikan oleh rekaan dongeng telah menguasai jiwa manusia. Lantas, kesah asal lagi sahih yang disampaikan dalam al-Qur'an tidak dapat lagi dibezakan. Sebut saja kisah sejarah pada zaman Nabi Allah SWT yang 25 teragong, pasti telah ditonton dalam versi pelbagai genre ciptaan musuh Allah SWT yang akhirnya membuahkan persepsi 'tidak logik'. Kisah Nabi Adam as yang diturunkan dari syurga ke bumi, kisah Nabi Nuh as dengan bahteranya diselamatkan Allah SWT daripada banjir besar, kaum Nabi Lut as yang Allah SWT musnahkan dengan ribut taufan dan gempa bumi, dan kisah Nabi Musa as bersama kaum Bani Israel berdepan dengan fir'aun yang kejam. Tidak kurang juga kisah-kisah Nabi Allah SWT yang diputarbelitkan fakta sehingga ajaran Tauhid telah terpesong; Nabi Daud as, Nabi Isa as dan sebagainy.


Takutkan kematian tapi diri masih jauh dengan Allah SWT masih melakukan maksiat tanpa ada sesal dan taubat, ini adalah penunjuk kepada sumber rujukan kita. Sejarah Islam dalam al-Qur'an atau kisah manusia dalam sejarah dongeng. Takutkan kematian itu hanya dimainkan imaginasi bersumberkan dongengan 'tidak logik' tidak lagi menjadikan akidah sebagai tunjang yang kukuh.

Mengelak tanpa ilmu, pasti buntu ditengah jalan dan soalan 'kenapa?' pasti muncul. Sebaliknya menyelesaikan dengan ilmu, insyaAllah itu adalah bekalan untuk terus berhadapan dengan pelbagai perancangan Allah SWT sehingga kita dipertemukan dengan-Nya.

Wallahu'alam.


(Tazkirah Ramadhan)
Lima daripada nasihat Imam Al-Ghazali yang berbunyi;
  1. Jika berjumpa dengan yang lebih muda, ingatlah mereka itu lebih mulia daripada kita, kerana mereka belum banyak melakukan dosa daripada kita.
  2. Jika bertemu dengan yang lebih tua, ingatlah bahawa mereka adalah lebih mulia daripada kita, kerana mereka sudah lama beribadat.
  3. Jika berjumpa dengan orang 'alim, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana lebih banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.
  4. Jika melihat orang jahil, ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita, kerana mereka membuat dosa kerana kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.
  5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia kan insaf dan bertaubat atas kesalahannya, dan kita belum tentu digerakkan hati oleh Allah SWT untuk sentiasa bertaubat.

Monday, July 8, 2013

Salam Ramadhan Kareem


Assalamualaikum wrt.

Dengan berganjaknya waktu melangkah menghampiri bulan yang mulia, bulan yang sentiasa dipelihara Allah SWT saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak. Moga kesempatan merasai sekali lagi nikmat Ramadhan 1434H kita takkan lepaskan peluang untuk bersihkan jiwa bagi menempuh kelangsungan hidup pada bulan-bulan akan datang, insyaAllah.

Salam Ramadhan al-Mubarak dari saya sekeluarga. Mohon ampun dan maaf atas kekhilafan diri.

'SEMOGA BERJAYA'

NoraDahlal
Pendang,Kedah

Tuesday, July 2, 2013

[Piawaian Halal MS1500:2009] Kekangan Dalam Pengurusan Kualiti Makanan Halal

[Malaysian Standard MS1500:2009] Constraints in the management of halal food quality

Nilai eksport dalam sektor industri makanan halal yang berjumlah RM 33 bilion pada tahun 2012 telah menunjukkan perkembangan yang amat membanggakan negara. Malaysia sebagai negara peneraju industri makanan halal akan terus mepertingkatkan usahasaing bagi menjana peluang ekonomi negara di samping merealisasikan aspirasi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab halal antarabangsa. Impian ini dilihat berpotensi tinggi untuk direalisasikan berdasarkan kedudukan Malaysia yang berwibawa sebagai sebuah negara Islam yang progresif, sederhana dan dinamik.

Salah satu usaha penjanaan peluang industri makanan halal adalah melalui pengurusan kualiti Islam yang dapat memastikan kehalalan produk makanan serta perkhidmatan makanan halal. Dengan itu, piawaian halal Malaysia MS1500:2009 - Garis Panduan Asas bagi Pengeluaran, Penyediaan, Pengawalan dan Penyimpanan Makanan Halal merupakan salah satu inisatif Kerajaan Malaysia yang telah dirangka dan dibina melalui Institut Penyelidikan dan Perindustrian Malaysia (SIRIM). Kandungannya adalah lebih komprehensif serta mematuhi standard keselamatan antarabangsa iaitu Hazard Critical Control Point (HACCP). Piawaian ini juga merangkumi pematuhan piawaian Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan Amalan Kebersihan Baik (GHP) serta menjadikan hukum Syarak sebagai panduan utama piawaian. Apabila piawaian halal MS1500:2009 dikatakan telah menepati atau patuh syariah yang berkonsepkan halal dengan merujuk kepada undang-undang Islam, maka komponen klausa yang terkandung dapat membantu pengusaha makanan dalam mengawal dan menguruskan kualiti, keselamatan serta kesucian makanan yang dihasilkan.

Seiring dengan perkembangan positif ini, piawaian halal MS1500:2009 telah menjadi dokumen rujukan rasmi dalam proses pensijilan halal di Malaysia. Piawaian MS1500:2009 terus mendapat sambutan dalam industri makanan halal sehingga di peringkat global malah di negara bukan Islam juga. Namun begitu, sehingga kini terdapat beberapa isu yang dikaitkan dengan jaminan kualiti halal masih lagi kedengaran di ruang media elektronik dan masih lagi kelihatan di helaian media cetak. Kenapa dan bagaimana perkara ini berlaku?

Merujuk kepada beberapa pembacaan dan penelitian penulis, terdapat empat isu yang dilihat telah menyumbang kepada kekangan pengurusan kualiti halal melalui penggunaan piawaian halal MS1500:2009 . Penulis yakin terdapat banyak lagi faktor yang menjadi kekangan dalam pelaksanaan pengurusan kualiti makanan halal. Apa yang dibincangkan dalam ruangan ini hanyalah sebahagian. Penelitian dan pengkajian berterusan harus dilaksanakan bagi menyumbang kepada pemantapan pembangunan industri makanan halal.

Pertama, isu integriti halal dalam operasi pengeluaran makanan. Secara komprehensifnya, perkara seperti ini perlu diambil perhatian dari keseluruhan aspek jaringan bekalan makanan halal iaitu dari ladang hingga ke meja makan (farm-to-fork). Hal ini termasuklah individu yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Kenapa penglibatan individu atau dinamakan sebagai pekerja, pengusaha atau pengurus juga dikaitkan dalam soal ini? Perkara ini jelas terbukti dengan perkaitannya dalam isu kedua ini. Isu tersebut telah dibincangkan dalam kajian Soong (2007). Kebanyakkan pengusaha makanan tidak lagi mengamalkan piawaian kualiti makanan halal yang ditetapkan oleh MS1500:2009 setelah produk mereka memperoleh pengiktirafan halal dari JAKIM. Sekiranya piawaian halal MS1500:2009 telah lengkap dan menyeluruh, apa akan jadi pada status makanan yang dihasilkan tersebut?

Ironinya, pelbagai pihak baik dari pihak kerajaan mahupun organisasi bukan kerajaan acapkali mencari ikhtiar untuk mempertingkatkan kesedaran umum tentang betapa pentingnya konsep halal khususnya dalam diet pemakanan Islam. Halal tidak sekadar digunakan sebagai 'market tools' semata-mata. Ia didalami dengan konsep halal sebagai fardhu atau kewajiban bagi umat Islam serta menjadi cara hidup Islam yang diambilkira dosa dan pahalanya. 
Usaha seperti ini dilihat terbatas pada penilaian fizikal iaitu kepentingan penggunaan logo halal yang memberi simbol jaminan kepada kehalalan produk makanan. Ia tidak melihat kepada keutuhan penggunaan rujukan piawaian halal MS1500:2009 ini dari perspektif Islam kerana dokumen inilah yang menjadi panduan produk makanan itu dinilai sebelum diiktiraf kehalalannya. Hasil penelitian, banyak penemuan kajian lepas juga telah membuktikan bahawa kesedaran serta keyakinan terhadap konsep halal sentiasa diambil perhatian (Asyraf Ab. Rahman, Wan Ibrahim Wan Ahmad, Mohd Yusoff Mohamad, & Zainab Ismail, 2011; Mohd Rodzi, 2010; Rezai, Zainalabidin Mohamed, & Mad Nasir Shamsudin, 2012; Suzila Shaharudin, 2011).

Selain itu, bagi isu ketiga adalah dari aspek kehalalan bahan mentah atau bahan tambahan makanan. Sepanjang  aktiviti pemprosesan makanan, sumber asas makanan seperti bahan tambah makanan merupakan bahan utama yang akan digunakan. Bahan tambah ini bukan sahaja berfungsi dalam membantu memelihara jangka hayat dan menambah nilai nutrisi makanan tersebut, malah bahan ini yang akan memberikan status makanan yang dihasilkan sama ada halal, haram atau syubhah. 

Berkait dengan isu integriti yang dibincangkan awal tadi, usaha mendapatkan dan memastikan bahan mentah yang digunakan adalah dijamin kehalalannya merupakan cabaran utama bagi pengusaha dan pengguna makanan (Parveen Jamal, 2011/2012). Kekangan seperti ini menjadi salah satu faktor kesulitan dalam mengekalkan konsep halal di sepanjang pemprosesan makanan biarpun tanpa pemantauan pihak berkuasa. Perkara ini juga menunjukkan bahawa tanggungjawab tersebut terletak kepada setiap individu pekerja, bukanlah semata-mata diserahkan pada pihak berkuasa sahaja. 

Apabila diteliti, sekiranya perkara seperti ini tidak diberi tumpuan penting atau dalam kata operasinya disebut sebagai; ‘critital control point’ tidak diendahkan, maka perkara ini juga tidak mustahil boleh menimbulkan keraguan kepada pengguna Islam. Lebih merumitkan lagi dalam era teknologi tinggi kini. Sumbangan teknologi dalam perkembangan penyelidikan saintifik bidang makanan halal memberi kemudahan kepada umum untuk mengakses maklumat dengan mudah dan cepat. Ia telah memberi impak negatif terhadap keyakinan pengguna dalam pemilihan produk berdasarkan logo dan sijil halal. Akhirnya, situasi ini tidak lagi menjadikan logo dan sijil halal sebagai kebergantungan utama terhadap jaminan kualiti makanan halal tersebut.

Implikasi dari keseluruhan isu ini akhirnya menjadikan kedudukan piawaian halal MS1500:2009 yang menjadi rujukan rasmi bagi proses pensijilan halal mungkin boleh dipersoalkan. Dimanakah lompangnya? Pada pembuat dasar, atau pengamal dasar tersebut?

Pertambahan jumlah masyarakat Islam dunia dan peningkatan kesedaran umum tentang jaminan kualiti makanan halal telah menyumbang kepada perkembangan positif terhadap pengurusan kualiti makanan halal melalui piawaian halal MS1500:2009. Pengurusan kualiti makanan halal ini dilihat semakin mencabar apabila penguasaan industri makanan halal makin menjadi tumpuan bagi pengusaha dari kalangan bukan Islam. Setiap perusahaan yang terlibat dalam pengeluaran makanan kini makin menunjukkan minat untuk menguruskan kualiti makanan halal khususnya pengusaha bukan Islam biarpun permohonan halal adalah secara sukarela. Di penghujungnya, pengiktirafan produk makanan yang diuruskan berpandukan piawaian halal MS1500:2009 menjadi nilai kormersil yang begitu penting dan tinggi sehingga mengatasi sempadan bangsa, agama dan negara.

Namun begitu, konsep Islam yang membawa rahmat kepada sekalian alam menunjukkan, perkembangan positif dalam dunia industri makanan halal tidak terbatas kepada pemilik atau pengusaha Islam sahaja. Ia dikongsikan bersama bagi menampong keperluan ummah di samping memperkenalkan syariah Islam kepada pengusaha dan penguna bukan Islam. Namun begitu, tanggungjawab untuk mengukuhkan pengurusan kualiti makanan halal ini tetap digalas oleh masyarakat Islam itu sendiri. Golongon inilah yang perlu menjadi rujukan dan panduan utama miskipun tidak bergelak pengurus atau pemilik perusahaan makanan halal. Keadaan ini menunjukkan pengurusan kualiti halal tidak dilaksanakan semata-mata untuk merebut peluang meraih tumpuan kuasa pembeli yang kini mementingkan kualiti halal. Ia juga tidak seharusnya menjadikan piawaian halal MS1500:2009 semata-mata sebagai rujukan praktikal sahaja. Malah, penelitian dan penglibatan langsung pengusaha atau pekerja Islam juga membantu dalam memahamkan kesemua bentuk praktikal yang terkandung dalam piawaian ini. Dengan itu, pengamalan pengurusan kualiti halal yang beserta dengan roh syariat dilihat dapat membantu mengelak daripada berlakukan ketidaktelusan dalam pengurusan. 

Jadi sekiranya piawaian halal digunakan semata-mata untuk mendapatkan pengiktirafan halal dalam meningkatkan pasaran produk sepertimana yang dimaksudkan dalam isu yang keempat tadi, bagaimanakah pula status makanan yang dihasilkan itu dari perspektif Islam keseluruhannya? Bagi menjawab keempat-empat isu yang telah dibincangkan dalam ruangan ini serta dapat menampong sebarang lompang serta memenuhi konsep halal yang benar-benar patuh syariah, penelitian dan pengkajian khusus ke atas isi kandungan piawaian halal MS1500:2009 dari perspetif Islam adalah sangat dituntut. Ia dilihat lebih bermakna dan bermanfaat sekiranya menghadirkan roh syariat Islam dalam melaksanakan konsep halal dalam mengurusan pembangunan industri makanan halal. Piawaian halal MS1500:2009 masih belum dapat meyakinkan tahap keberkesanannya jika pengurusan kualitinya hanya mengunakan panduan praktikal yang termaktub didalamnya dan menggunakan penilai fizikal semata-mata.

Wallahu'alam.




Rujukan:

Soong, S. F. (2007). Managing halal quality in food service industry. Master, University of Nevada Las Vegas Singapore. Tidak diterbitkan.
SIRIM. (2009). Makanan halal: Pengeluaran, penyediaan, pengendalian dan penyimpanan - Garis panduan umum (Semakan kedua). Shah Alam, Selangor: SIRIM Berhad.
Mohd Rodzi, S. (2010). Persepsi Pelajar Fakulti Pendidikan Terhadap Makanan Berlogo Halal. Diakses pada 21 Mac 2012, dari http://eprints.utm.my/10689/1 /Persepsi_Pelajar_Fakulti_Pendidikan_Terhadap_Makanan_Berlogo_Halal.pdf
Suzila Shaharudin. (2011). Persepsi guru pelatih terhadap perkembangan industri makanan halal dalam membangunkan modal insan. Tesis yang diserahkan kepada Universiti Teknologi Malaysia; Tidak diterbitkan.  
Golnaz Rezai, Zainalabidin Mohamed, & Mad Nasir Shamsudin. (2012). Non-Muslim consumers' understanding of Halal principles in Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 3(1), 35-46.
Parveen Jamal (2011/2012). The Islamic perspective of the halal chocolates. Halal Page: The official directory for halal industry 2011/2012



Tuesday, May 21, 2013

Maaf

_Oh, kata 'maaf' terlalu mahal harganya_

Satu hari, Cik Lin singgah di kedai kasut sebelah kedai kain Sindo. Sudah lama kasut Cik Lin tak bertukar wajah. Berjimat-cermat dengan duit biasiswa yang Cik Lin dapat. Dari depan kedai sampai ke belakang, semua kasut Cik Lin tengok. Cuba disarungkan kasut yang berkenan di hati. Alang-alang Cik Lin keluar teman mak beli kain di kedai kain Sindo, Cik Lin ingat nak juga angkat sepasang.

Sandal kelabu itu, dah dua kali Cik Lin try

'Dik, kasut ni berapa?' Sandal yang selalu dipanggil 'kasut' mengikut loghat Kedah, Cik Lin tunjuk pada  budak perempuan yang berdiri di sebelahnya.

Budak perempuan itu geleng.

'Kak, adik tu bukan kerja sini.' Makcik sebelah Cik Lin tolong jawab bagi pihak budak perempuan tadi.

'Ooo..' Cik Lin buat muka blur. Dalam hati Cik Lin terasa bersalah sangat.

'Itu kasut RM60.50.' Tokey kedai sebenar baru bersuara.

'Alamak Auntie, tak ada less ke?' Cik Lin cuba mencari ruang supaya tak jadi beli sandal itu. Sekurang-kurangnya, selamat duit simpanan Cik Lin.

Cik Lin mula menyusun langkah untuk keluar dari kedai kasut. Sambil beransur, Cik Lin sempat menepuk bahu budak perempuan tadi.

'Sorry na'. Cik Lin dan budak perempuan itu berbalas senyuman.

******



Situasi ini bukanlah menjadi masalah yang besar. Baik pada Cik Lin atau budak perempuan itu. Tersalah kata atau tersasar tujuan barangkali ada yang tersinggung. Ya, mungkin ia tidak disengajakan. Tapi, cuba diletakkan diri kita ditempat budak perempuan itu. Barangkali ada terselit dalam hati rasa tidak selesa dengan kelakuan Cik Lin. Bagi mereka yang peka, kata maaf adalah penyelamat keadaan. Bagi yang tidak, perkara ini boleh dimaafkan sendiri atau 'time heals everything'.

Maaf. Sorry. Afwan.

Apa jua kata maaf, sesungguhnya mengucapkan, memohon dan memberi maaf adalah usaha pengorbanan yang dapat meruntuhkan ego diri. 

Cuma bagi Cik Lin, dia masih tidak merasai ikhlasnya dia memohon maaf pada budak perempuan itu dengan hanya kata 'sorry'. Sebalik kata 'sorry' terselindung ego yang masih berbaki, malu barangkali tapi tetap mahu memohon maaf. Bukanlah menjadi masalah pada kata 'sorry' yang digunakan, tetapi adakala kata 'sorry' tersebut yang dirojakkan bahasa akan disalahertikan. Ia seringkali digunakan untuk menunjuk-nunjuk pada orang lain bahawa anda tidak sombong atau memohon maaf sekadar cukup syarat. Ternyata usaha untuk meruntuh ego dan meningkat taraf keikhlasan masih belum tercapai. 

Bagai menyapu sayap kelkatu di lantai. Makin lama disapu, makin diulang untuk menyapu, insyaAllah halaman ruang rumah pasti akan bersih kembali. Begitulah usaha kita untuk mengukir pengorbanan meruntuhkan ego diri. Walaupun kata maaf atau sorry atau afwan sangat mudah untuk diungkapkan, yang  penting adalah niat dan tujuannya. Pastinya, usaha seremeh ini diambil kira sebagai amal perbuatan kita yang mungkin akan mengukuhkan hubungan dua dimensi (manusia dengan manusia; manusia dengan Allah SWT) ataupun sebaliknya.

Wallahu'alam

Thursday, May 16, 2013

Terima Kasih Cikgu

Khusus kepada guru, cikgu, pensyarah, murabbi, mentor..

PASTI Charok Kudung (1991)
SK Kampung Chegar (1992-1997)
SMK Syed Ibrahim (1998-2000)
SMK Pendang (2001-2002)
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (2003/04)
Pusat Pengajian Teknologi Industri, USM (2004-2007)
Graduate Employability Management Scheme, Trolak (2009)
Data Ulung Sdn Bhd/GEMS, Sungai Petani (2009/10)
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), USM (2011-2013)

Terima kasih

Monday, April 15, 2013

Hidup yang bermanfaat

-Sudah lama papan kekunci tidak diketuk-


Alhamdulillah. Seiring berganjaknya waktu, banyak peluang yang kita pelajari ilmu tersurat dan tersiratnya. Lebih bermakna tatkala ilmu yang dicurahkan oleh tuan-tuan guru, diusahakan supaya sentiasa dipraktikkan setiap masa. Diharapkan ilmu tersebut diberkati Allah SWT, agar sentiasa ada kawalan dan ‘teguran’ langsung dari Pemiliknya. Mana mungkin perkara yang baik boleh dilakonkan setiap masa tanpa ada ikatan barakah dengan Rabb nya. Sekali disergah dek latah dunia, belangnya pasti muncul juga. Barangkali ada perkara yang difikirkan remeh dan langsung tidak memberi kesan pada diri tetap diamalkan, asalkan tidak jejas prinsip ‘janji hati baik’. Namun, jika ‘ia’ tidak dikaitkan dengan keberkatan sungguh ketenangan menjalani kelangsungan hidup itu tidak mungkin akan kekal berpanjangan.

Mata yang bermanfaat, apabila menghubungkan objek yang dilihat dengan gerakkan otak. Otak yang bermanfaat, apabila memikirkan keajaiban ciptaan objek yang dilihat oleh mata langsung dihubungkan dengan hati. Hati yang bermanfaat, apabila meyakini kekuasaan luar biasa ciptaan objek tersebut dengan penuh rendah hati lantas menghubungkan rasa kepada mulut. Mulut yang bermanfaat, apabila merasai keyakinan hati dan mengucapkan pujian kepada Pencipta objek yang lihat oleh mata. Subhanallah...

Kitaran hubungan ini setiasa memerlukan kata sekufu untuk peroleh output yang cemerlang. Hidup ini ujian. Adakala mata tersalah memandang, telinga tersalah mendengar, mulut tersalah bicara dan anggota tubuh tersalah menyentuh. Permulaan negative tidak boleh dibiarkan tersebar keseluruh rantaian kitaran itu. Positif, perlu dijana semula pada penerima hubungan berikutnya. Otak harus fikirkan kebaikan. Hati perlu bersangka baik. Akhirnya, output positif, akhlak terpuji dan sifat-sifat mahmudah terhasil tanpa perlu dilakonkan lagi. Insya-Allah, ketenangan adalah ganjarannya.

Wednesday, January 30, 2013

ISLAM 'ALA KADAR': SUDAH CUKUP MEMADAI?


Menilai dan mentafsir hati sangatlah rumit. Terlalu banyak perkara yang Allah mahu sampaikan melalui hati. Memang. Insan punyai mata untuk melihat alam ciptaan penuh hikmah. Telinga untuk mendengar bunyi serta ayat 'kekuasan' Allah, dan sentuhan merasai kewujudan fizikal alam yang penuh keajaiban. Namun, sejauh manakah hati teguh membenarkan dan mengakui akan perkara-perkara yang tidak dapat menjangkau apa yang tidak dapat dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, dihidu oleh hidung dan disentuh oleh tubuh badan, tangan dan kaki. Sukar bukan? Gerak hati itu sungguh ajaib.

Satu hari, ayah meminta saya supaya singgah di kedai runcit depan simpang jalan. Mahu membeli surat khabar katanya. Sambil menunggu ayah membeli, saya memerhati keadaan di situ dari dalam kereta. Keadaan kedai runcit kelihatan makin hari makin berkembang maju. Daripada diniagakan secara kecil-kecilan, kini ia dipenuhi dengan barang keperluan yang hampir lengkap untuk keperluan orang kampung. Terlintas di hati, alangkah bertuahnya nasib si pemilik kedai dan keluarganya kerana perolehi rezeki Allah itu. Seronok. Terasa mahu berniaga juga. Memandang dan memerhati lagi keadaan di situ, ada sesuatu yang membuatkan hati saya terdetik dan akal berfikir ligat mencari maknanya.

Dalam kelas, saya pelajari tentang sumber alam dalam konteks rezeki Allah SWT kepada manusia. ‘Penyebaran’ rezeki Allah SWT kepada umat manusia melalui dua cara iaitu, secara terus dari Allah SWT iaitu penerima primer dan melalui manusia kepada manusia lain atau dikenali penerima sekunder. Namun, bagaimanakah manusia yang berfungsi sebagai khalifah dan hamba Allah SWT ini dapat menguruskan rezeki Allah SWT sepertimana yang digariskan dalam panduan dan piawaian syariat Islam? Bagaimana pula manusia itu dapat menjadikan rezeki yang Allah kurniakan itu sebagai alat untuk mencapai kebahagiaan hidup?

Dalam konteks mencari rezeki sama ada secara berniaga (bekerja sendiri) mahupun secara makan gaji, kedua-duanya mempunyai cara dan peranannya untuk melaksanakan tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah SWT. Saya terus memerhati keadaan di kedai itu. Apa yang menarik perhatian saya adalah apabila  melihat seorang perempuan muda yang barangkali isteri si pemilik kedai. Bergaya penampilannya dan cekap menguruskan kedai runcitnya. Di sinilah terjawabnya persoalan saya sebelum ini? Fungsi manusia sebagai pengurus, peniaga dan terutama sekali sebagai makhluk Allah SWT.

Berbalik kepada konsep rezeki Allah SWT serta tanggungjawab kita sebagai penerima rezeki, menguruskan dan membangunkan perniagaan secara Islam adalah sangat penting. Hal pemilik kedai mahupun isterinya menguruskan kedai runcit itu merupakan salah satu usaha atau ikhtiar untuk pembangunan. Pembangunan yang dimaksudkan adalah sama ada pembangunan yang lebih khusus seperti pembangunan institusi keluarga mahupun pembangunan yang lebih luas iaitu pembangunan ekonomi dan sosial masyarakat setempat. Umumnya, terdapat dua elemen yang dilihat dapat mencapai perniagaan yang dikehendaki dalam Islam. Pertama, peniaga mempunyai amanah untuk membekalkan keperluan masyarakat kampung yang majoritinya adalah masyarakat muslim. Wajib ke atas dirinya untuk membekalkan barangan yang baik dan halal untuk kegunaan umat Islam yang lain. Perniagaan juga bukan sekadar mendapatkan rezeki untuk meningkatkan taraf kehidupan keluarga sahaja, malah usaha itu telah memudahkan masyarakat kampung yang mempunyai taraf hidup yang sederhana untuk dijadikan 'sumber' bagi kelangsungan hidup tanpa perlu ke bandar. Dalam usaha ini, manusia yang berperanan sebagai peniaga yang menguruskan perniagaan kedai runcit itu tidak dinilai dari sudut keupayaan dan kemampuan semata-mata. Malah, usahanya dilihat dapat memenuhi tuntutan fardhu kifayah. Dengan itu yang kedua, bagi memenuhi fungsi-fungsi yang jauh dari fahaman manusia sebagai makhluk ekonomi maka manusia itu wajib untuk berilmu. Dalam konteks ini, manusia tersebut adalah peniaga dan pengurus kedai runcit tadi. Dengan ilmu, manusia dapat membezakan yang hak dan yang bathil serta dapat menjalankan urusan perniagaannya tanpa melibatkan unsur riba atau penipuan.



Perniagaan bukan perkara asing dalam Islam. Nabi Muhammad SAW pun berniaga, malah baginda mempunyai kebijaksanaan yang luar biasa dalam menguruskan perniagaan bapa saudaranya, Abu Talib. Rasulullah SAW ada bersabda, ‘sembilan persepuluh daripada sumber rezeki adalah perniagaan’. Hebatnya bagi mereka yang mempunyai perniagaan sendiri. Lebih hebat lagi sekiranya perniagaan yang mereka usahakan itu adalah mengikut syariat Islam sepenuhnya. Tidak sekadar ‘menyelitkan’ sebahagian ajaran Islam, hanya kerana mahu melabelkan perniagaan yang mereka usahakan adalah bentuk perniagaan Islam dan terlepas dari beban tanggungjawab kekhalifannya. Dalam erti kata lain, Islam hanya diletakkan satu tanda dalam perniagaan yang diusahakan dan ia tidak dijadikan panduan dan piawaian untuk mencapai perniagaan yang diredhai Allah SWT. Sebagai contoh dalam pengurusan kedai runcit tadi, cukuplah bagi si peniaga itu untuk hadir ke surau/masjid untuk solat jemaah pada dua waktu di malam hari. Ia sudah memadai bagi dirinya untuk menyumbang bilangan saf di surau atau masjid. Biarpun niatnya tidak jelas, namun sesungguhnya solat itu membentuk keperibadian seorang Muslim. Alhamdulillah. Perkara ini juga ada dinyatakan dalam al-Qur’an yang bermaksud:

“Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan keji) dan mungkar” (Surah al-‘Ankabut:45)

Tapi, adakah itu sudah memadai bagi seorang Muslim yang menunjukkan tanda syukur ke atas nikmat rezeki tadi tanpa melibatkan tanggungjawabnya sebagai manusia secara keseluruhannya? Atau mungkin usaha perniagaan itu semata-mata dijadikan mata pencarian rezeki bagi kelangsungan hidup. Sementara ajaran Islam ‘ala kadar’ yang dilaksanakan adalah sekadar bagi memenuhi tuntutan manusia yang dikatakan Islam dan sekadar mengikut amalan kebiasaan bukannya dengan keikhlasan melaksanakan tanggungjawab itu. Kalau inilah yang masih berlaku, jelas sekali pengurusan perniagaan itu masih belum cukup sempurna untuk ditadbir mengikut piawaian dan panduan Islam yang hakiki. Saya terus berfikir sehingga tidak sedar yang saya sudah memandu sampai destinasi tujuan.

Wallahu’alam.

Tuesday, January 29, 2013

PENJENAMAAN HALAL DALAM PERKEMBANGAN INDUSTRI MAKANAN MALAYSIA


PENJENAMAAN HALAL DALAM PERKEMBANGAN INDUSTRI MAKANAN MALAYSIA[1]

Halal Branding In The Development Of Halal Food Industry

Norazilawati Md Dahlal[2]
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia
11800 USM, Pulau Pinang, Malaysia
E-mel: norazilawatimddahlal@gmail.com

ABSTRAK

Kertas kerja ini membincangkan mengenai dua perkara penting yang terlibat dalam membangunkan penjenamaan halal dalam industri makanan. Pertama, mengkaji konsep halal yang digunakan dalam industri makanan. Kedua, membincangkan pelaksanaan yang dilakukan dalam membangunkan industri makanan melalui penjenamaan halal ini. Sejajar dengan pertambahan umat Islam global, penjenamaan halal menerusi logo dan sijil halal sesuatu produk yang dihasilkan menjadi keutamaan dalam kalangan pengusaha industri makanan berdasarkan kesedaran umum tentang keistimewaan istilah halal ini. Kedua-dua perkara tersebut telah menjadi penggerak kepada perkembangan industri makanan halal di Malaysia diteliti. Penelitian ini dibuat dengan mengkaji penulisan-penulisan pembangunan halal oleh para sarjana tempatan dan antarabangsa serta dari sumber-sumber penerbitan berkala yang berkaitan. Akhir sekali, kertas kerja ini merumuskan bahawa walaupun konsep halal berbeza mengikut bidang pengamal industri makanan halal, usaha membangunkan industri halal serta melahirkan idea-idea baru untuk meletakkan halal sebagai jenama utama dalam pasaran makanan halal global sentiasa diperjuangkan.




BIBLIOGRAFI

Ahmad, R. W. (2004). Halal Perspective. The Halal Journal, Vol. 3.
Al-Qardhawi (1998). Peranan Nilai dan Akhlak dalam Ekonomi Islam. Terjemahan Mufti Labib & Arsil Ibrahim. Kuala Lumpur: Blue-T.
Asmak Ab Rahman (2009). Sekuriti Makanan Dari Perspektif Syariah. Jurnal Syarah, Jilid 17, Bil. 2, 299-326.
Azrina Sobian (2006). Perbaiki Sistem Pemasaran Produk Halal. Utusan Malaysia, 30 Jun 2006.
Burhan, A. (2000). Consumer behaviour and religiosity of Muslim community in Klang Valley: Consumer perception on halal and non-halal in products and services. University Malaya. Tidak diterbitkan.
E-Halal (2010). Portal Rasmi Halal Malaysia. Diakses dari http://www.halal.gov.my pada 31 Ogos 2010.
E-Halal Organization (2010). Your Ultimate Guide to the World of Halal Food. Diakses dari http://www.ehalal.org/index.html pada 4 Jun 2010.
Fischer, Johan (2008). Proper Islamic Consumption: Shopping Among the Malays in Modern Malaysia. Copenhagen: Nias Press.
Hayati@Habibah Abdul Talib & Khairul Anuar Mohd Ali (2008). Aspek Kualiti, Keselamatan dan Kesihatan di Kalangan PKS Makanan: Satu Sorotan Kajian. Jurnal Teknologi, 49(E) Dis. 2008: 65-67.
Husna, M. (2007). It is a matter trust. Forward, Vol. 11, 39.
Jinap Selamat et. al. (2002-2003). Malaysia in Pasific Food System Outlook 2002-2003. Tidak diterbitkan.
Laporan Ekonomi (2004/2005). Bab2: Prestasi dan Prospek Ekonomi. Kementerian Kewangan Malaysia. Diakses dari http://www.treasury.gov.my/pdf/ ekonomi/le/ 0405/ bab2.pdf pada 19 Disember 2011.
Laporan Ekonomi (2007/2008). Bab 1: Pengurusan dan Prospek Ekonomi. Kementerian Kewangan Malaysia. Diakses dari http://www.treasury.gov .my/pdf/ ekonomi/le/0708/bab1_0708.pdf pada 23 Disember 2011.
MIDA, (2007). Laman Rasmi Malaysian Industrial Development Authority. Diakses dari http://www.mida.gov.my pada 28 Ogos 2007.
Mohamed. S. (2001).  Marketing niche for halal food supply: framework for the establishment of an international halal food market. Food Security from the Islamic Perspective, 1-21. Tidak diterbitkan.
Mohd Akbal Abdullah & Rafiuddin Afkari (2011). Strategi Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah Dalam Menghadapi Serangan ACPTA. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Internasional Universitas Islam Indragiri pada 15 Jun 2011.
Mohd Ali Mohd Noor, Hairunnizam Wahid & Abd. Razak Dan (2011). Strategi Ke Arah Peningkatan Daya Saing Produk Makanan Halal Di Malaysia. Diakses dari http://www.ukm.my/hairun/kertas%20kerja/produk%20makanan%20 halal.pdf pada 25 Disember 2011.
Mohd Ali Mohd Noor, Hairunnizam Wahid dan Abd. Razak Dan (2011). Strategi ke arah peningkatan daya saing produk makanan halal di Malaysia. Universiti Kebangsaan Malaysia. Diakses pada 21 Mac 2012 dari http://www.ukm.my/hairun/kertas%20kerja/ produk%20makanan%20halal.pdf
Mohd Rosli Abdul Aziz, 1998. Suasana Ekonomi Semasa: Hala Tuju Sektor Pertanian Komersial Malaysia. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Pembangunan Usahawan Wanita Dalam Industri Berasaskan Pertanian.
Mohd Yusrin Mohamed Yusof (2010). Hab Halal: Kajian Terhadap Industri Makanan Halal Di Malaysia. Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia. Tidak diterbitkan.
Muhyidin Mohd Yassin (2010). Mempekasakan Ekonomi Ummah Melalui Pemantapan Jaringan Tempatan Dan Penerokaan Berkesan Dalam Pasaran Global: Persiapan Mendepani Cabaran Baru Ekonomi Dunia. Ucapan Persidangan Kongress Ekonomi Islam ke-3 pada 12 – 15 Januari 2010.
Nik Maheran Nik Muhammad, Filzah Md Isa dan Bidin Chee Kifli (2009).  Positioning Malaysia as Halal-Hub: Integration Role of Supply Chain Strategy and Halal Assurance System. Asian Social Science, Jilid 5, Bil. 7.
Nor Aini Idris. 2004. Laporan IRPA: Cabaran Industri Pemprosesan Makanan Halal Bersaiz Kecil dan Sederhana Menghadapi AFTA. Jabatan Ekonomi Pembangunan, Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia. Tidak diterbitkan.
Norman Ali & Alisa Wanwang (2002). Halal Food: Thai Halal Food Products and International Market. Karlstad Business School, Sweden. Tidak diterbitkan.
Pang, F. & P. S. Toh. 2008. Hawker Food Industry: Food Safety/Public Health Strategies in Malaysia. Nutrition and Food Science. 38 (1): 41-51.
Raja Adam, Z. (2006). Seizing Opportunities in Lucrative Halal Business. New Straits Times, 6 May 2006, 44-41.
Sazelin Arif (2009). Keupayaan Pemasaran dalam Kalangan Pengusaha Kecil Makanan di Melaka Tengah: Satu Kajian Awal. Pusat Bahasa & Pembangunan Insan, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM). Tidak diterbitkan.
Siti Norlina Muhamad et al. (2005). Kecenderungan Ibubapa Muslim Terhadap Pemakanan Halal. Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia. Tidak diterbitkan.
Zawanah Muhammad, Munir Md. Salleh & Abdul Muhaimin Mahmood (2011). Halal: Antara Tuntutan Agama dan Strategi Ekonomi. Diakses dari http://www.islam.gov.my/ muamalat/sites/default/files/kertas_ilmiah/2010/04/halal_antara_tuntuan_agama_dan_strategi_ekonomi.pdf pada 26 November 2011
Zunirah Talib, Suhaiza Zailani and Yusserie Zainuddin (2010). Conceptualizations on the Dimensions for Halal Orientation for Food Manufacturers: A Study in the Context of Malaysia. Pakistan Journal of Social Sciences Jilid 7, Bil. 2, 56-61.



[1]
Kertas kerja ini dibentangkan di Workshop Antarabangsa Pembangunan Berteraskan Islam Ke-5 (WAPI 5) 2012 di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan, Indonesia pada 10 April 2012.

[2] Norazilawati Md Dahlal merupakan pelajar Sarjana Pengurusan Pembangunan Islam di Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia.

Sunday, January 27, 2013

KISAH PENSIL DAN PEMADAM

Alhamdulillah, tugasan sebagai seorang pelajar sarjana sudah menghampiri ke penghujung. Syukur ke hadrat Allah SWT di atas limpah kurnia dan nikmatnya, penulis berjaya menyempurnakan keseluruhan keperluan untuk berijazah Sarjana Pengurusan Pembangunan Islam di Universiti Sains Malaysia. Secara teoretikalnya, penulis memperoleh ilmu-ilmu baru dalam pengajian Pengurusan Pembangunan Islam serta ilmu dalam menulis akademik. Selama tiga semester, sebuah disertasi (mini tesis), tiga kertas kerja yang telah dibentangkan di seminar-seminar, dan artikel-artikel akademik bagi keperluan tugasan kursus semester telah berjaya dihasilkan. Terima kasih di atas tunjuk ajar dan sokongan para pendidik ISDEV. Namun, apa yang sangat berharga bagi diri penulis sewaktu menjadi pelajar ISDEV adalah ilmu praktikalnya. Secara jujurnya, penulis pernah belajar agama secara teoretikal sejak dari bangku sekolah lagi. Namun sehingga usia lewat 20-an, penulis tetap merasai sukarnya untuk mempraktikan ilmu-ilmu agama yang telah dipelajari walaupun sekadar ilmu asas sahaja. Malah lebih membeban apabila penulis mahu mempraktikan Islam sewaktu penulis berada di dunia kerjaya, kerana sewaktu itulah pandangan penulis telah menjangkaui apa yang umumnya manusia berkehendak. Dimana perginya wang gaji setelah penat bekerja tanpa mengira waktu? Apakah habuannya setelah berkorban diri dan kesetiaan kepada majikan dan organisasi? Rupanya, ilmu dunia belum cukup untuk memberi jawapan kepada soalan-soalan tersebut. Alhamdulillah, nikmat pemahaman dan kesabaran yang penulis pelajari dan berkat didikan guru-guru serta dengan redha Allah SWT (insyaAllah) telah membuatkan penulis merasa sangat bertuah kerana terpilih dalam memahami ilmu Islam yang maha luas. Entry kali ini bukanlah untuk catatan luahan perasaan penulis, tetapi perkongsian motivasi diri untuk semua pembaca. Penulis ingin berkongsi satu kisah yang penulis dapat dari feed facebook. Kisah ini mengenai perhubungan antara sebatang pensil dan sebiji pemadam. 

**** 
Pensil       : Pemadam, maafkan aku ya. 
Pemadam : Maafkan untuk apa? Kamu tidak melakukan kesalahan apa-apa. 
Pensil      : Aku minta maaf kerana membuatmu terluka. Setiap kali aku melakukan kesalahan, kamu selalu berada di sana untuk menghapuskannya. Namun setiap kali kamu membuat kesalahanku lenyap, kamu kehilangan sebahagian dari dirimu. Kamu akan menjadi semakin dan kecil setiap kali kamu membantu melenyapkan kesalahanku. 
Pemadam : Hal itu benar. Namun aku sama sekali tidak merasa keberatan. Kau lihat, aku memang tercipta untuk melakukan hal itu. Diriku tercipta untuk selalu membantumu setiap kali kau melakukan kesalahan. Walaupun suatu hari nanti, aku tahu bahawa aku akan pergi dan kau akan menggantikan diriku dengan yang baru. Aku sungguh bahagia dengan perananku. Jadi tolonglah, usah kau khawatir. Aku tidak suka melihat dirimu bersedih. 

**** 

Bagaimana anda menterjemahkan kisah ini? 

Dalam kisah ini, pemadam umpama ibubapa atau guru kita yang menjalankan tanggungjawabnya dalam mendidik anak-anak atau pelajar. Manakala, pensil umpama diri kita sendiri sebagai anak dan pelajar. Kedua ibubapa adalah insan yang selalu ada untuk anak-anak mereka dan sentiasa memperbaiki kesalahan anak-anaknya. Guru pula tak jemu memberi tunjuk ajar tanpa ada sengketa mahupun jurang. Setiap kesalahan diperbaiki dengan penuh sabar meskipun adakala diri merasAi perit dan pahit. Seiring berjalannya waktu, mereka ini akan terluka dan menjadi kecil dalam menjalankan amanah dan tanggungjawab mereka. Secara realitinya, kedua ibubapa dan guru akan bertambah tua dan akhirnya meninggal. Manakala, anak mereka akan bertemu dengan seseorang yang baru (suami atau isteri) atau menjadi orang yang lebih berjaya dan bertemu dengan orang ramai. Walaupun begitu, ibubapa dan guru akan tetap merasa bahagia atas apa yang mereka lakukan terhadap anak serta anak didiknya. Biarpun adakala pahit dan perit, mereka tidak suka anak serta anak diri mereka merasa khawatir ataupun bersedih. 

Sehingga saat ini, sekiranya kita sebagai anak atau pelajar masih menjadi pensil dan selalu ingin menjadi pensil, hal ini akan tetap terus menyakitkan diri anda. Apatah lagi kalau melihat pemadam akan terus dilukai dan bertambah kecil berterusan. Sedar ataupun tidak, penulis juga merasai situasi pensil dan pemadam ini. InsyaAllah, dengan izin Allah SWT dan waktu yang berbaki ini penulis akan berusaha menulis dengan kurang kesalahan yang dilakukan. Juga dengan seiringnya waktu berjalan, biarlah sebatang pensil itu berubah peranan sebagai sebiji pemadam dan tidak selamanya menjadi pensil sahaja dalam usaha menyampaikan ilmu dan memanjangkan jihad di jalan Allah SWT.

Wallahu'alam.

PERJALANAN PHD MENJADIKAN AKU SEORANG INSAN

Tanggal 10 Ogos yang lalu, saya menjalani peringkat terakhir pengajian PhD saya iaitu viva-voce . Gementarnya hanya Tuhan saja yang tahu. D...